For å synliggjøre kvaliteten i tilbudene og for å bidra til at tjenestene utvikles i tråd med barn og unges behov, har NHO Geneo og våre medlemsbedrifter utviklet en bransjestandard for barneverntjenestene. Her vises kontrollmekanismene som er satt for å sikre gode og forsvarlige tilbud, og hvordan virksomhetene arbeider for å utvikle kvaliteten i tjenestene.
Barnevernsinstitusjoner er underlagt steng regulering , har mange krav til rapportering og kontroll, og det stilles høye krav til kvaliteten i tjenestene. Slik må det være når tilbudene skal ivareta sårbare barn og unge.
– Bransjestandarden inneholder både de lovmessige kravene til kvalitet, den har krav til åpenhet om økonomiske forhold, og krav til god ivaretakelse av medarbeiderne i virksomhetene, sier Reidar Holst Christensen, fagdirektør for helse og velferd i NHO Geneo.
Omfattende lovkrav
– De aller fleste kravene som bransjestandarden regulerer er allerede lovpålagt. Det betyr at de inngår i kontraktene med barneverntjenesten og er omfattet av lovene som regulerer barnevernet i Norge. De resterende kravene i handler om kvalitetsutvikling og ivaretakelse av medarbeiderne. Omfanget av rammer for styring og krav til kvalitet står i grell kontrast mot de beskyldningene som private aktører i barnevernet ikke først og fremst driver sine tilbud for å hjelpe barn og unge som trenger det sier Holst Christensen.
Overholdelse av kravene i standarden er underlagt streng og omfattende kontroll av ulike kontrollinstanser.
– Oppfølging av kravene i standarden er regulert og kontrollert av ulike tilsynsorgan. Virksomhetene har selv gode systemer for å avdekke feil og arbeide systematisk for å rette opp disse. Dette inngår som en del av det lovpålagte kvalitetsarbeidet i barnevernet. Og disse kravene er de samme, enten virksomhetene drives av det offentlige, av en ideell virksomhet eller et privat selskap sier Holst Christensen.
– For bedriftene er bransjestandarden en enkel sammenstilling av kravene og forventningene som ligger til styring og kontroll av barnevernet. I en jungel av ulike lovkrav gir denne standarden en god oversikt og forenkler arbeidet med å sikre kvaliteten i tjenestene. I tillegg bidrar standarden til å skape tillit til at våre medlemmers tilbud har den kvaliteten barn og unge i barnevernet trenger og fortjener legger Holst Christensen til.
Se NHO Geneos bransjestandard her.