NHO Geneo setter standard for barnevernet

Publisert

Reidar Holst Christensen, fagdirektør helse og velferd.

Det er mange myter om private aktører i barnevernet, og disse blir ofte møtt med påstander om at de har profitt som motiv, ikke hensynet til barn og unge. Det er ikke riktig. NHO Geneo organiserer både private og ideelle virksomheter som inngår i barneverntilbudet i Norge. Disse er med på å sikre at barn og unge som trenger det, får god og nødvendig hjelp og støtte fra barnevernet.

For å synliggjøre kvaliteten i tilbudene og for å bidra til at tjenestene utvikles i tråd med barn og unges behov, har NHO Geneo og våre medlemsbedrifter utviklet en bransjestandard for barneverntjenestene. Her vises kontrollmekanismene som er satt for å sikre gode og forsvarlige tilbud, og hvordan virksomhetene arbeider for å utvikle kvaliteten i tjenestene.   

Barnevernsinstitusjoner er underlagt steng regulering , har mange krav til rapportering og kontroll, og det stilles høye krav til kvaliteten i tjenestene. Slik må det være når tilbudene skal ivareta sårbare barn og unge.  

– Bransjestandarden inneholder både de lovmessige kravene til kvalitet, den har krav til åpenhet om økonomiske forhold, og krav til god ivaretakelse av medarbeiderne i virksomhetene, sier Reidar Holst Christensen, fagdirektør for helse og velferd i NHO Geneo. 

Omfattende lovkrav 

 – De aller fleste kravene som bransjestandarden regulerer er allerede lovpålagt. Det betyr at de inngår i kontraktene med barneverntjenesten og er omfattet av lovene som regulerer barnevernet i Norge. De resterende kravene i handler om kvalitetsutvikling og ivaretakelse av medarbeiderne. Omfanget av rammer for styring og krav til kvalitet står i grell kontrast mot de beskyldningene som private aktører i barnevernet  ikke først og fremst driver sine tilbud for å hjelpe barn og unge som trenger det  sier Holst Christensen.  

Overholdelse av kravene i standarden er underlagt streng og omfattende kontroll av ulike kontrollinstanser.  

– Oppfølging av kravene i standarden er regulert og kontrollert av ulike tilsynsorgan. Virksomhetene har selv gode systemer for å avdekke feil og arbeide systematisk for å rette opp disse.  Dette inngår som en del av det lovpålagte kvalitetsarbeidet i barnevernet. Og disse kravene er de samme, enten virksomhetene drives av det offentlige, av en ideell virksomhet eller et privat selskap sier Holst Christensen. 

– For bedriftene  er bransjestandarden en enkel sammenstilling av kravene og forventningene som ligger til styring og kontroll av barnevernet.  I en jungel av ulike lovkrav gir denne standarden en god oversikt og forenkler arbeidet med å sikre kvaliteten i tjenestene. I tillegg bidrar standarden til å skape tillit til at våre medlemmers tilbud har den kvaliteten barn og unge i barnevernet trenger og fortjener legger Holst Christensen til.  

Se NHO Geneos bransjestandard her

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: