Et skritt nærmere en kontraktstandard: - Et gjennombrudd for bransjen
Forslaget om en kontraktstandard for anskaffelser av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr er nå på høring, og innholdet blir godt mottatt av Melanor.
Forslaget om en kontraktstandard for anskaffelser av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr er nå på høring, og innholdet blir godt mottatt av Melanor.
Høringsdokumentet "Kontraktsstandard for anskaffelser av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr" er nå tilgjengelig her. Høringsfrist er satt til 5. april.
Gjennombrudd
- Dette er noe våre medlemmer og vi i Melanor har jobbet lenge for. Forslaget kan betraktes som et gjennombrudd for bransjen. Dette er rett og slett en etterlengtet og god nyhet, sier Atle Hunstad, administrerende direktør i Melanor.
Han påpeker at Melanor har invitert til et medlemsmøte om kontraktstandarden for å se nærmere på innholdet sammen med bedriftene. Se mer her.
Forutsigbarhet
Leder for styringsgruppe for komitearbeidet, Silje Jakola-Fjeld, juridisk direktør i Sykehusinnkjøp HF, forteller at at er viktig å delta i utvikling av anskaffelsesområdet innenfor fagfelter vi i Sykehusinnkjøp jobber i.
- En kontraktsstandard for anskaffelser av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr vil bidra til mer ensartet praksis og forutsigbarhet. Det oppleves positivt, sier Jakola-Fjeld.
- Gjennom arbeidet med høringsforslaget har vi hatt gode diskusjoner, i en bredt sammensatt gruppe, som også har representert mange ulike interesser. Vi er fornøyde med å ha landet et felles høringsforslag, og det blir spennende å se hvilke høringsinnspill som kommer inn til videre vurdering, legger hun til.
Bakgrunn for arbeidet
I oktober leverte Standard Norge en rapport etter et utredningsprosjekt om kontraktstandard for anskaffelse av laboratorie- og medisinsk utstyr og tilhørende tjenester. Rapporten var bestilt av oss i Melanor. I utredningen ble 5 sentrale innkjøpsorganisasjoner (Sykehusinnkjøp, NAV, Sykehusbygg, Statsbygg, KS innkjøp), Abelia (NHO) og 6 medlemsbedrifter av Melanor intervjuet. Rapporten kartla utfordringer med dagens avtalevilkår, og behovet for å utarbeide en Norsk Standard for alminnelige kontraktsvilkår på området.
Kort oppsummert viser rapporten at selv om det er ulikt ståsted, så oppleves det fra de intervjuede et felles ønske om dialog og samhandling. Det er stor enighet om at det i dag brukes kontrakter med stor variasjon og at en standardisering vil kunne øke forutsigbarhet og derigjennom skape større likhet i anskaffelser. Blant funnene er bestemmelser rundt risiko, pris og valuta noe begge sider har nevnt som aktuelle å ta med videre i et komitearbeid.
I begynnelsen av 2021 etablerte Standard Norge komite SN/K 596 "Kontraktsstandard for anskaffelser av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr". Se vedlegg for informasjon om mandat, sammensetning, komiteleder og mer.