Melanor er positive til en gjennomgang av styringsmodellen slik at gjennomføringsevnen styrkes. Vi støtter derfor de nåværende foreslåtte endringene i styringsmodellen, men stiller spørsmål ved om en tredelt styringsmodell kan bli for byråkratisk og ansvarsforholdene for utflytende.
Navneendring fra Nasjonalt e-helsestyre til Nasjonalt e-helseråd gir et klarere bedre bilde av styringsmodellens formål. Sammen med en tydeligere beskrivelse av rollefordeling og mandat hvor Nasjonalt e-helseråd skal gi råd om strategiske veivalg, NUIT skal gi råd om prioriteringer og NUFA skal gi råd og anbefalinger om helsefaglige behov og arkitekturvalg, vil dette også for leverandører være klargjørende.
En tydeliggjøring av prosessen for de to ulike sakstypene; saker hvor endelig beslutning fattes av sakseier og saker hvor endelig beslutning fattes av aktuelt departement, samme med oversiktlig årlig plan, vil bidra til større forutsigbarhet for leverandørmarkedet. Dette vil i sin tur kunne legge bedre til rette for at leverandørmarkedet bidrar med sin kunnskap.
Vi støtter at felles prioriteringer vil kunne gi mulighet for mer effektiv ressursbruk, men at felles løsninger også skulle gi et sterkere leverandørmarked bør diskuteres, da det ikke automatisk følger at felles løsninger gir et sterkere næringsliv. Det bør etableres en felles forståelse av mulighetsrommet, hvilke konkurranseelementer som er viktige for ønsket utvikling samt en vurdering av fordeler og ulemper ved felles løsninger, versus frittstående kompatible løsninger. Da er det av stor betydning at bransjeorganisasjoner får mulighet til å involvere leverandørmarkedet på et tidlig stadium. Det kan bidra til å sikre at leverandørenes kunnskap, behov og prioriteringer nyttiggjøres i videreutvikling av e-helseområdet.