Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Morten Braastad, Ole Jørgen Robsrud og Espen Landmark-Rosen.

ESPEN LANDMARK-ROSEN

Sakura Finetek AS
Salgs Manager Norge

Hei Espen, hva jobber du med for øyeblikket?
Jeg jobber med to anbud som opptar mye av min tid nå i januar. Vi har nettopp lansert et nytt CRM-system så det trenger også mye oppmerksomhet. Normalt får jeg frysninger når jeg hører ordet CRM, men dette blir veldig bra. Det er fremdeles minimalt med kundemøter, så tiden blir for det meste brukt på hjemmekontor.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
LinkedIn er for meg nr. 1 i disse Corona-tider.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Bransjens største utfordring må være å ta igjen alt som har blitt utsatt grunnet Covid-19. Som selger er jeg av den oppfatning av "det du gjør i år høster du neste år", så når alt av kunderelasjoner er på "hold" blir det spennende å se hvordan 2021 blir, men det gjelder jo oss alle, sier Landmark-Rosen.

OLE JØRGEN ROBSRUD

Medistim Norge AS

Administrerende direktør

Hei Ole Jørgen, hva jobber du med for øyeblikket?
Jeg jobber som daglig leder for Medistim Norge – et datterselskap av det børsnoterte norske selskapet Medistim ASA. Vi er salgskanal for selskapets egne produkter innen hjerte-/karkirurgi i Norge og Danmark. I tillegg er vi distributør for en rekke internasjonale selskaper innen kirurgi og oftalmologi. Vi har derfor en stor produktbredde – og har kunder både innen private og offentlige helseinstitusjoner.

Nå på starten av det nye året, handler mye om å avslutte det forrige. Vi jobber med diverse årsavslutninger og årsoppgjøret, og planlegger revisjoner for selskapene våre både i Norge og Danmark. Vi hadde en tøff periode ifm. nedstengningen grunnet COVID-19 i mars og april, men har kommet sterkt tilbake i andre halvår. Det blir spennende å se hva det endelige reviderte resultatet blir for 2020.

Samtidig med dette så skal vi planlegge for nok et år med mye usikkerhet knyttet til COVID-19. Målene vi satte oss for 2020 skal evalueres for både selskapet og hver enkelt medarbeider, samtidig som vi skal enes om målene våre for 2021. I tillegg går en del tid med til planlegging og gjennomføring av «kick-off» og salgsmøter. Det er flere anbud vi har levert inn nå rett etter nyttår, og vi planlegger for nye som blir utlyst utover vinteren.

Det blir også en noe annerledes tilværelse å være leder nå som stort sett alle sitter på hjemmekontor. Man mister mulighetene for «Management by Walking Around» og gode samtaler med medarbeidere i våre nyoppussete og hyggelige lokaler på Hasle. Det blir liksom ikke det samme med «Management by Teams Around».

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg jobber stort sett fra hjemmekontoret for tiden, og jeg prøver finne tid til å få med meg relevante nettkurs og seminarer. Selskapene vi representerer har mange og gode digitale seminarer relatert til produktene våre. Dette er for både oss som selger produktene og kundene våre. Andre mere generelle så er det mange gode nettkurs og seminar jeg deltar på i regi av Melanor, Econa (siviløkonomforeningen hvor jeg er medlem), KIWA Teknologisk Institutt (som reviderer vår ISO 9001 sertifisering) og advokatfirmaer som tilbyr ulike kurs innen relevante temaer. Blant faglige medier jeg er innom er Dagens Medisin, både som avis og på nett. Her kan jeg holde meg oppdatert om hva som skjer i helsevesenet. For øvrig så finner jeg ofte linker til nyttig stoff i mitt nettverk på LinkedIn – og for å se hvor folk i bransjen tar veien videre.

Det blir neppe noen internasjonale kongresser og messer før til høsten, selv om jeg ser at flere store nå planlegger både i juni og juli. Vi deltar aktivt på de store fagmessene både i Europa og USA for å finne nye og innovative produkter å tilby helsevesenet. Jeg krysser fingrene for at vi snart får muligheten til å reise utenlands igjen for å treffe nåværende og nye samarbeidspartnere.

I likhet med alle andre så følger jeg jo også spent med i utviklingen av korona i både Norge og Danmark i ulike medier. Om smittesituasjonen forverres vil antagelig sykehusene gå i gul eller rød beredskap, og det vil naturlignok få konsekvenser for oss som blant annet leverer mye utstyr til planlagte operasjoner. Disse blir gjerne utsatt for å beholde kapasiteten til koronapasientene.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
COVID-19 har gjort situasjonen veldig uforutsigbar for hele bransjen. Firmaer som leverer utstyr relatert til behandlingen av sykdommen har gode tider, mens andre merker at helsevesenet har et annet fokus og prioritering enn normalt. Vi får håpe at vaksinasjonen går bra fremover, at vi får flere vaksiner tilgjengelig og at vi får en mer normal og forutsigbar høst.

Vi opplevde store utslag på valuta med svak kronekurs i starten av koronaperioden, da vi importerer varer i all hovedsak i euro og amerikanske dollar. Vi møtte begrenset forståelse fra helseregioner og helseforetak om å ta del i dette problemet ved å godta prisøkninger. Det ble heldigvis ikke så langvarig før vi fikk kronekursen tilbake til normalen utover sommeren. Dersom vi får nye fall i kronekursen, så håper jeg innkjøpere i helseforetakene vil ha en større forståelse for midlertidige prisendringer.

Jeg synes Sykehusinnkjøp legger for stor risiko over på leverandørene med sine strenge krav til levering av produkter på anbudene, mens de har ingen forpliktelser for sine volumuttak. Vi har opplevd å gå inn i store anbud med kirurgisk forbruksmateriell hvor de har prognoser på uttak som ikke er i nærheten av virkeligheten. Vi som leverandør etablerer lokalt lager basert på anbudets prognoser og blir ofte sittende med varepartier som går ut på sterildato, som til slutt må verdimessig nedskrives og sendes til destruksjon. Her har bransjen og Sykehusinnkjøp en jobb å gjøre sammen. Mer balanserte kontrakter med større risikodeling mellom partene vil være fordelaktig for bransjen.

Ellers så kommer vi jo ikke utenom ønsker om at sykehusene skal øke sine investeringer til nytt medisinsk-teknisk utstyr. Det er mye gammelt og umoderne utstyr som holdes liv i rundt om. Vi har, og leter hele tiden etter nytt og innovativt utstyr som ville gitt pasienter bedre behandling og bedre livskvalitet!

MORTEN BRAASTAD

ThyssenKrupp Encasa
Administrerende direktør

Hei Morten, hva jobber du med for øyeblikket?
Mye av tiden går med på å forberede start på nytt anbud fra 1. februar. Mye som skal på plass og forberedes. I tillegg har vi gjort en rekke lanseringer den siste tiden, både med ny stolheis og en serie sjaktheiser fra vår egen fabrikk i Italia. Med de fleste på hjemmekontor, blir det også mye tid på både telefon og teams. Det fungerer overaskende bra, men savnet til kollegaer og en mer normal arbeidsdag er selvfølgelig der.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Jeg leser en god del nyhetsbrev, inkludert det fra Melanor. I tillegg blir det litt fagblader, både fra vår egen bransje men også fagblader fra kundesiden. Når Covid-19 ikke setter begrensninger, er messedeltagelser viktig, nasjonalt og internasjonalt, både som utstiller og som besøkende. På nattbordet, ligger det også en og annen fagbok, men kanskje mer til pynt enn nytte.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Selvfølgelig vanskelig å komme utenom Covid-19 og de utfordringer den bringer med seg. For mange er det i tillegg en ny arbeidssituasjon med hjemmekontor og mindre kontakt med kollegaer. Men, denne tiden har også vist oss hvor fleksible og endringsvillige vi er, når det trengs. Vi har hatt de fleste på hjemmekontor siden mars, så det er viktig å være obs på slitasje i organisasjonen. Men vi har lært oss nye måter å jobbe på, som helt sikkert vil gjøre oss bedre rustet når hverdagen kan tas tilbake, avslutter Braastad.

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: