Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v.: Ketil Johansen, Marit Nilsen og Erik Senstad

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Erik Senstad, Ketil Johansen og Marit Nilsen.

ERIK SENSTAD


Sonova Norway AS

National Sales Manager Hearing Instruments

Hei Erik, hva jobber du med for øyeblikket?
Vi har akkurat avsluttet et eventyrlig år, og jeg er veldig stolt av det kollegene mine og jeg har oppnådd. Man bør ikke hvile for lenge på laurbærene, så i kvartalet som er bak oss har vi brukt tid på å analysere året som har gått, og legge strategien for året som nå så vidt er i gang. Fremover handler det om å sette planene ut i livet, ambisjoner skal materialiseres og hvis analysene holder, er vi på rett vei inn i et nytt spennende år. Vi lanserte en ny høreapparatplattform i høst med stor suksess, og med det skrus gjerne alles forventninger opp. Nå etter sommeren arrangerer vi vårt årlige fagseminar for våre samarbeidspartnere, og i november skal jeg være konferansier ved EU2021, Etterutdanningskurset som samler profesjonene i norsk hørselsrehabilitering. Det er en oppgave jeg har stor respekt for og gleder meg til å ta fatt på.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Etter drøyt åtte år i bransjen har jeg snart et slags tak på hva som foregår, men det er audiografene hos oss som er fagfolkene, og jeg stoler på og lener meg nesten blindt på deres kunnskap i mange sammenhenger. Jeg jobber mest med meg selv som leder for fem sterke fagpersoner, og søker kunnskap både gjennom interne- og eksterne tilbud. Jeg deltar på ulike seminarer, leser en og annen artikkel, gjerne fra INSEAD Knowledge, men sjelden bøker. Tiden er som oftest knapp, så det gjelder å finne rom, derfor hører jeg ofte på podkaster når jeg er på skitur eller på tur med hunden. Da ender jeg gjerne opp med «HBR Ideacast», «Dear HBR» og «The Disruptive Voice», bygget på arven til Clayton Christensen og hans utrolige klarsyn. Det blir også en og annen TED-Talk eller TED-RadioHour for inspirasjon. Jeg tror imidlertid man lærer mest av det man arbeider med selv, så jeg prøver nye ting, engasjerer meg i ulike prosjekter og opplever at foreningsarbeid utvikler meg og gir meg mye kunnskap, og samtidig et nettverk. Å ha mennesker man kan sparre med er nok litt undervurdert.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Jeg tror den raske teknologiske utviklingen i min bransje, enten man er leverandør, innkjøper, formidler eller bruker, går så fort at det er vanskelig å få alle ledd til å danse synkront. Vi som leverandører synes selvsagt det er gøy å introdusere innovasjonene våre, men det ligger ikke alltid til rette for å ta de i bruk. Det kan handle om strukturelle begrensninger i formidlingsapparatet, manglende adgang til å introdusere teknologien på eksisterende rammeavtaler, men også en terskel for å adoptere ny teknologi som bruker. Høreapparat er virkelig ikke det samme i dag som for bare noen år siden. Dette er en av flere utfordringer, men viktig fordi den står i veien for den potensielt største oppsiden i norsk hørselsrehabilitering. Grovt sagt; bedre teknologi gir raskere og bedre behandlingsmuligheter, noe som gir flere vellykkede rehabiliteringsløp, som igjen gir økt verdibidrag til samfunnet. Norsk hørselsomsorg er helt enestående og har samtidig utviklingspotensial. Jeg både gleder meg til å følge med på utviklingen og håper jeg kan bidra til den! forteller Senstad.

 

KETIL JOHANSEN


Mediplast AS

Daglig leder

Hei Ketil, hva jobber du med for øyeblikket?
Nå er det vår, en herlig tid men også tradisjonelt en travel årstid. Det er nå hus og hage skal ha litt ekstra stell, båt skal på vannet osv. På jobben er det litt det samme, veldig mange anbud som skal leveres inn før sommeren og samtidig et godt etterslep av anbud som har vært utsatt på grunn av corona, og som kommer nå.

En stor del av vår virksomhet baserer seg på anbud. Anbudsinnlevering i disse dager har litt andre utfordringer enn tidligere, og det har i stor grad årsak i endrede og usikre forutsetninger. Vi har flere leverandører som produserer i Asia, og aktuelle spørsmål som; Hva er en normalpris nå? Om 6 måneder? Vil varen vi tilbyr være tilgjengelig ved avtalestart? Lengre ledetider og et fraktmarked som er langt utenfor normalen med hensyn til priser, gjør det også utfordrende å kalkulere korrekt. På en måte er det en liten trøst i at dette gjelder de fleste andre i denne bransjen også, og den som gjør dette best vil nok ha en liten fordel. Kort oppsummert er mye av min tid nå okkupert av ulike anbudsforberedelser. En fordel med disse utfordringene er at vi får et helt annet innblikk i logistikken vår og øket forståelse for alle parametre som faktisk har innvirkning på de produktene vi tilbyr i markedet.

Resting av produkter på ulike avtaler er også en utfordring som tar ekstra ressurser om dagen, og vi mottar ofte forespørsler om vi kan hjelpe til når noen sliter med levering. Kan vi hjelpe så gjør vi det, men ofte har vi de samme utfordringene på de samme produktene.

Sist, men ikke minst forsøker jeg å holde motivasjonen oppe hos medarbeidere som begynner å bli trøtte på restriksjoner og liten sosial interaksjon, både internt og opp mot kunder/sykehus. Dette merker vi alle mer eller mindre. Det kan være utfordrende å få den gode teamfølelsen på Teams og mail/tlf, men vi ser alle en ende på det, vi har lært oss alternative måter å samarbeide på og når den normale hverdagen kommer tror jeg vi er bedre rustet og forberedt enn vi var før Covid-19.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Livet er en kontinuerlig oppdatering, og vi lærer noe hver eneste dag, bevisst eller ubevisst. Rent faglig sett er det nyhetsoppdateringer i mange kanaler, og jeg følger med på Dagens Medisin, Anbud 365, politiske oppdateringer som kan ha betydning for vårt firma, etc. Også LinkedIn er en god kanal for relevant informasjon om hva som rører seg i markedet, og selvsagt Melanor sin egen www. Internt presenteres det kontinuerlig faglige kurs, men som daglig leder for et firma med en såpass bred produktportefølje som vi har, er det ikke mulig å bli spesialist på alt, så stikkordet er egentlig prioritering. Akkurat nå er min nattbordslektyre en liten mental kur; «Helvetesuka» av Erik Bertrand Larssen. En liten øvelse i mental trening, som forhåpentlig kan gjøre meg til en bedre leder og samtidig mestre alle utfordringer livet gir på en best mulig måte.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Noen av største utfordringene vi har i bransjen er direkte linket til de utfordringene vi har nevnt ovenfor. Anbud og juridisk bindende avtaler med sykehusene/Sykehusinnkjøp er en stor del av vår virksomhet, og de oppleves fra vår side som veldig ensidig i sine vilkår. Dette har kommet til stort uttrykk det siste året hvor ingenting har vært normalt, og vi som leverandører oftest blir sittende igjen med svarteper. Jeg håper og tror at det pågående arbeidet i Melanor sin regi vedrørende balanserte avtalevilkår vil gi resultater, og dette vil være det viktigste å få på plass for vår del, mener Johansen.

 

MARTI NILSEN


Infiniti Medical

Produktspesialist/
Intensivsykepleier

Hei Marit, hva jobber du med for øyeblikket?
I tillegg til anbudsskriving har vi fått en del nye produkter fra våre leverandører, så nå går det en del tid til å sette seg inn i materien. Jeg liker å ha det nye utstyret i hendene og kombinere teori og praksis. På denne måten lærer jeg best produktet å kjenne. Jeg må være godt forberedt før jeg snakker med kunden.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
I jobben som produktspesialist/selger for medisinsk teknisk utstyr med intensivsykepleierbakgrunn, har jeg en unik mulighet til å kombinere både ny og gammel kunnskap. Gjennom samtaler med kunden får jeg nyttig informasjon om hvilke utfordringer de står ovenfor.

Jeg holder meg videre faglig oppdatert ved å lese tidsskrift fra Sykepleien og følger med på utviklingen innfor vår bransje på LinkedIn. Våre leverandører er flinke til å sende oss informasjon om nye forskningsartikler knyttet til nytt utstyr. De har også internundervisning knyttet til launching av nye produkter. Det er alltid noe nytt og spennende å lære seg.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Den største utfordringen vi har hatt det siste året vil jeg knytte opp mot det at vi ikke kan besøke kunden som før pga. koronarestriksjonene. Heller ikke fysiske oppmøter på kontoret.

Pandemien har gjort at vi måtte gjøre endringer i måten vi jobber på. Mye av undervisningen som vi kun gjorde ute hos kunden før, er nå blitt erstattet med digital undervisning - noe jeg mener ikke er optimalt.

Den begrensede muligheten for å besøke kunden resulterer i redusert mulighet for relasjonsbygging, vanskeliggjør identifisering av reelle utfordringer hos brukerne og at det er vanskeligere å utvikle den enkelte medarbeider ved for eksempel samreiser hvor vi kan gi hverandre tilbakemeldinger på utført arbeid, avslutter Nilsen.

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: