Hei Ketil, hva jobber du med for øyeblikket?
Nå er det vår, en herlig tid men også tradisjonelt en travel årstid. Det er nå hus og hage skal ha litt ekstra stell, båt skal på vannet osv. På jobben er det litt det samme, veldig mange anbud som skal leveres inn før sommeren og samtidig et godt etterslep av anbud som har vært utsatt på grunn av corona, og som kommer nå.
En stor del av vår virksomhet baserer seg på anbud. Anbudsinnlevering i disse dager har litt andre utfordringer enn tidligere, og det har i stor grad årsak i endrede og usikre forutsetninger. Vi har flere leverandører som produserer i Asia, og aktuelle spørsmål som; Hva er en normalpris nå? Om 6 måneder? Vil varen vi tilbyr være tilgjengelig ved avtalestart? Lengre ledetider og et fraktmarked som er langt utenfor normalen med hensyn til priser, gjør det også utfordrende å kalkulere korrekt. På en måte er det en liten trøst i at dette gjelder de fleste andre i denne bransjen også, og den som gjør dette best vil nok ha en liten fordel. Kort oppsummert er mye av min tid nå okkupert av ulike anbudsforberedelser. En fordel med disse utfordringene er at vi får et helt annet innblikk i logistikken vår og øket forståelse for alle parametre som faktisk har innvirkning på de produktene vi tilbyr i markedet.
Resting av produkter på ulike avtaler er også en utfordring som tar ekstra ressurser om dagen, og vi mottar ofte forespørsler om vi kan hjelpe til når noen sliter med levering. Kan vi hjelpe så gjør vi det, men ofte har vi de samme utfordringene på de samme produktene.
Sist, men ikke minst forsøker jeg å holde motivasjonen oppe hos medarbeidere som begynner å bli trøtte på restriksjoner og liten sosial interaksjon, både internt og opp mot kunder/sykehus. Dette merker vi alle mer eller mindre. Det kan være utfordrende å få den gode teamfølelsen på Teams og mail/tlf, men vi ser alle en ende på det, vi har lært oss alternative måter å samarbeide på og når den normale hverdagen kommer tror jeg vi er bedre rustet og forberedt enn vi var før Covid-19.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Livet er en kontinuerlig oppdatering, og vi lærer noe hver eneste dag, bevisst eller ubevisst. Rent faglig sett er det nyhetsoppdateringer i mange kanaler, og jeg følger med på Dagens Medisin, Anbud 365, politiske oppdateringer som kan ha betydning for vårt firma, etc. Også LinkedIn er en god kanal for relevant informasjon om hva som rører seg i markedet, og selvsagt Melanor sin egen www. Internt presenteres det kontinuerlig faglige kurs, men som daglig leder for et firma med en såpass bred produktportefølje som vi har, er det ikke mulig å bli spesialist på alt, så stikkordet er egentlig prioritering. Akkurat nå er min nattbordslektyre en liten mental kur; «Helvetesuka» av Erik Bertrand Larssen. En liten øvelse i mental trening, som forhåpentlig kan gjøre meg til en bedre leder og samtidig mestre alle utfordringer livet gir på en best mulig måte.
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Noen av største utfordringene vi har i bransjen er direkte linket til de utfordringene vi har nevnt ovenfor. Anbud og juridisk bindende avtaler med sykehusene/Sykehusinnkjøp er en stor del av vår virksomhet, og de oppleves fra vår side som veldig ensidig i sine vilkår. Dette har kommet til stort uttrykk det siste året hvor ingenting har vært normalt, og vi som leverandører oftest blir sittende igjen med svarteper. Jeg håper og tror at det pågående arbeidet i Melanor sin regi vedrørende balanserte avtalevilkår vil gi resultater, og dette vil være det viktigste å få på plass for vår del, mener Johansen.