Hei Øyvind, hva jobber du med for øyeblikket?
Vi opplever gode tider i vår bransje, til tross for at man mange steder i Norge og verden har store utfordringer. Det gir grunn til ettertanke og et behov for å være ydmykt takknemlig for å arbeide i en bransje som både er meningsfull, har spennende utfordringer og gir gode opplevelser. Det har vært behov for en del tilpasninger, men med de hjelpemidler vi har tilgjengelig opplever vi at vi får gjennomført alle ledd i en salgsprosess med digitale løsninger. E-læringsløsninger er sterkt oppgradert, og vi tilbyr våre kunder flere og bedre løsninger enn tidligere.
Det er selvsagt også stort søkelys på EUs nye forordninger om medisinsk utstyr (MDR) som trer i kraft i disse dager. Hyppig dialog med produsentene og en grundig evaluering av egne rutiner. Det oppleves godt at man i Norge over lang tid har hatt strenge krav til pasientsikkerhet, sporbarhet og dokumentasjon av medisinsk teknisk utstyr. Overgangen til MDR kunne for oss som importør og distributør vært langt mer utfordrende, men det er også en god anledning til å bli bedre.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg holder meg nok mest faglig oppdatert i dialog og samtaler med våre kunder. Jeg har stor tro på personlige samtaler og kundebesøk som kilde til å følge med på hva som skjer. Lytte til hva brukerne opplever i sitt fagmiljø. Diskutere løsninger og tilrettelegge for best mulig optimalisering i de miljøene som vi omgås. Jeg savner å kunne møte kundene våre i større grad.
Jeg skummer også gjennom fagblader innen medisinsk teknikk og tidsskrifter fra forskjellige foreninger, men en del legges nok til sides for senere fordypning (uvisst når "senere" er egentlig). Ellers følger jeg med på Anbud365, LinkedIn, webinarer og informasjon fra Melanor. Jeg savner deltakelse på nasjonale landsmøter og Medica, der det er mye info samlet på ett sted. Jeg opplever også at det daglige Teams-møtet med faglig sterke kollegaer er til stor inspirasjon for alle, og at et brennende engasjement smitter lett.
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Covid-19 er vel et opplagt svar med påfølgende svingninger i valuta og transportkostnader, og utfordringer rundt leveranser av råvarer. Vi utfordres også med begrensede besøk hos våre kunder og færre personlige besøk. Mye løses på andre måter, men oppfølging ute hos kundene gir større tyngde og verdi når det skjer fysisk.
Jeg vil gjerne snu på det og si noe om hva som har blitt bedre. I et lite land som Norge har jeg over mange år opplevd frustrasjon i anbudsprosesser der hver kunde har utarbeidet sin vei til løsning (prisskjemaer, kravspesifikasjoner, oppsett etc.), som ofte har vært svært forskjellig fra andre kunders løsninger. Det er godt å se at dette settes i system, at elektronisk innlevering har forenklet arbeidet og at det er maler som ligner på hverandre slik at vi som leverandør slipper å gjøre den samme jobben om og om igjen når sluttresultatet ofte er det samme. Det er fortsatt noe finpuss som gjenstår, men det går i riktig retning. Jeg setter også stor pris på invitasjoner til dialogmøter i forkant av utlyste anbud der det gis rom for å diskutere løsninger, fortelle om nyheter og hva vi som leverandører har mulighet til å tilby og hvilke løsninger vi foreslår. Dialog og åpenhet skaper gode løsninger, avslutter Ruus.
Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!