Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v: Øyvind Ruus, Johan Ivarson og Vegard Johansen.

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Vegard Johansen, Johan Ivarson og Øyvind Ruus.

VEGARD JOHANSEN

Alcon
Strategic Account Public & Market Access Manager

Hei Vegard, hva jobber du med for øyeblikket?
Våren er tradisjonelt en travel tid hos oss med flere innleveringer av anbud. Så også i år. Spesielt i år er implementering av en større regional anbudsavtale og administrasjon knyttet til dette.

På et mer langsiktig nivå har jeg også fokus på den man på norsk kan kalle et verdibasert helsevesen (value-based healthcare). I det så ligger det å skape en forståelse hos beslutningstakerne i helsevesenet at det økonomisk mest fordelaktige tilbudet er noe mer en innkjøpspris, og at evalueringskriterier som for eksempel livssykluskostnader, servicenivå og dokumentasjon på resultater av behandlingen og behovet for sekundærbehandling i større grad enn i dag bør være med når anskaffelseskonkurranser utlyses innenfor øyefaget.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Nyhetsbrev og medlemsmøter arrangert av Melanor er en viktig kilde for meg for å holde meg oppdatert på generelle trender og hva som foregår i bransjen i Norge. Ellers så mottar jeg som ansatt i et stor globalt firma en rekke artikler og nyhetsoppdateringer om hva som rører seg internasjonalt. Så problemet er ikke mangel på informasjon, men hva man skal prioritere i en travel hverdag. LinkedIn og anbefalinger fra mitt nettverk hjelper meg ofte i den prioriteringen.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Covid-19, forsinkelser i offentlige prosesser som følge av dette og hvordan man som leverandør har hatt begrenset mulighet for fysisk interaksjon med kunder og beslutningstakere har selvsagt vært en utfordring, men jeg opplever at bransjen og vi har håndtert dette ganske bra.

Av mer generell karakter vil jeg nevne den stadig raskere teknologiske utviklingen som muliggjør kvalitets- og effektivitetsforbedringer dersom helsevesenet tar i bruk nyvinninger fra oss og andre leverandører, men hvor mangelen på helhetstankegang, strukturelle begrensninger og anbud som fokuserer på enkeltprodukter fremfor helhetsløsninger senker innovasjonstakten på norske sykehus, mener Johansen.

JOHAN IVARSON

Norengros HX AS

Daglig leder

Hei Johan, hva jobber du med for øyeblikket?
I den delen av Norengros jeg arbeider i fortsetter vi med å utvide tilbudet av medisinsk-teknisk utstyr og tekniske hjelpemidler til det norske helsevesenet. For ca. to år siden, besluttet Norengros å utvide satsningen innen helsesektoren med mer avansert utstyr. Siden den gang har vi tatt inn bl.a. ultralydapparater, pasientløftesystemer, monitorer, medisinske vekter, blæreskannere og monitorer fra ulike leverandører både i Europa og Asia. Akkurat i disse dager jobber vi med å utvide vår digitale presentasjonsplattform. Det gjelder både produktopplæringsvideoer og produktvideoer som vi benytter til å demonstrere de mer avanserte medisin-tekniske løsningene våre – siden vi i begrenset omfang kan demonstrere utstyret i fysiske kundemøter.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Personlig liker jeg best å holde meg oppdatert ved å søke opp informasjon på nettet og i samtaler med kunder, leverandører og kollegaer. Som mange andre har jeg også kastet meg over det brede tilbudet av podkaster, men dette bruker jeg mest til avkobling og styrking av allmennkunnskapen.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Covid-19-pandemien er fremdeles en av de største utfordringene slik vi ser det. Pandemien har gjort at flere av våre kunder avventer investeringer innen enkelte områder, mens etterspørsel etter andre produkter har økt betraktelig. Dette har vært med på å påvirke både produktporteføljen og hvordan vi jobber i Norengros innen medisinsk-teknisk utstyr. Derfor er vi nå også opptatt med å forberede våre leverandører, kunder og ikke minst vår egen organisasjon på en gradvis overgang til en mer normal situasjon. Det blir spennende å se hvilke varige endringer pandemien vil føre til innen bransjen vår – mye vil nok være til det bedre!, forteller Ivarson.

ØYVIND RUUS

DIACOR AS

Produktsjef

Hei Øyvind, hva jobber du med for øyeblikket?
Vi opplever gode tider i vår bransje, til tross for at man mange steder i Norge og verden har store utfordringer. Det gir grunn til ettertanke og et behov for å være ydmykt takknemlig for å arbeide i en bransje som både er meningsfull, har spennende utfordringer og gir gode opplevelser. Det har vært behov for en del tilpasninger, men med de hjelpemidler vi har tilgjengelig opplever vi at vi får gjennomført alle ledd i en salgsprosess med digitale løsninger. E-læringsløsninger er sterkt oppgradert, og vi tilbyr våre kunder flere og bedre løsninger enn tidligere.

Det er selvsagt også stort søkelys på EUs nye forordninger om medisinsk utstyr (MDR) som trer i kraft i disse dager. Hyppig dialog med produsentene og en grundig evaluering av egne rutiner. Det oppleves godt at man i Norge over lang tid har hatt strenge krav til pasientsikkerhet, sporbarhet og dokumentasjon av medisinsk teknisk utstyr. Overgangen til MDR kunne for oss som importør og distributør vært langt mer utfordrende, men det er også en god anledning til å bli bedre.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg holder meg nok mest faglig oppdatert i dialog og samtaler med våre kunder. Jeg har stor tro på personlige samtaler og kundebesøk som kilde til å følge med på hva som skjer. Lytte til hva brukerne opplever i sitt fagmiljø. Diskutere løsninger og tilrettelegge for best mulig optimalisering i de miljøene som vi omgås. Jeg savner å kunne møte kundene våre i større grad.

Jeg skummer også gjennom fagblader innen medisinsk teknikk og tidsskrifter fra forskjellige foreninger, men en del legges nok til sides for senere fordypning (uvisst når "senere" er egentlig). Ellers følger jeg med på Anbud365, LinkedIn, webinarer og informasjon fra Melanor. Jeg savner deltakelse på nasjonale landsmøter og Medica, der det er mye info samlet på ett sted. Jeg opplever også at det daglige Teams-møtet med faglig sterke kollegaer er til stor inspirasjon for alle, og at et brennende engasjement smitter lett.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Covid-19 er vel et opplagt svar med påfølgende svingninger i valuta og transportkostnader, og utfordringer rundt leveranser av råvarer. Vi utfordres også med begrensede besøk hos våre kunder og færre personlige besøk. Mye løses på andre måter, men oppfølging ute hos kundene gir større tyngde og verdi når det skjer fysisk.

Jeg vil gjerne snu på det og si noe om hva som har blitt bedre. I et lite land som Norge har jeg over mange år opplevd frustrasjon i anbudsprosesser der hver kunde har utarbeidet sin vei til løsning (prisskjemaer, kravspesifikasjoner, oppsett etc.), som ofte har vært svært forskjellig fra andre kunders løsninger. Det er godt å se at dette settes i system, at elektronisk innlevering har forenklet arbeidet og at det er maler som ligner på hverandre slik at vi som leverandør slipper å gjøre den samme jobben om og om igjen når sluttresultatet ofte er det samme. Det er fortsatt noe finpuss som gjenstår, men det går i riktig retning. Jeg setter også stor pris på invitasjoner til dialogmøter i forkant av utlyste anbud der det gis rom for å diskutere løsninger, fortelle om nyheter og hva vi som leverandører har mulighet til å tilby og hvilke løsninger vi foreslår. Dialog og åpenhet skaper gode løsninger, avslutter Ruus.

 

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: