Hei Marissa, hva jobber du med for øyeblikket?
I rollen som Tender Manager jobber jeg for det meste med anbudsbesvarelser og innleveringer, samt kontraktshåndtering og oppfølgning i etterkant. Det er en spennende rolle hvor jeg får mulighet til å jobbe tett med både alle i Baxter og kunder, og jeg trives svært godt med det. De siste månedene har jeg jobbet spesielt med noen store nasjonale anbud hvor anbudspubliseringene ble utsatt fra i fjor til i år grunnet pandemien. Ellers fokuserer jeg mye på å jobbe med å skape relasjoner både internt og eksternt for at jeg skal være stand til å gjøre jobben min på best mulig måte.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg synes Melanor sine nyhetsbrev er en veldig god kilde når det gjelder faglig påfyll. I tillegg får jeg mye god informasjon i dialog med kollegaer som ofte mottar informasjon fra markedet og våre kunder på en litt annen måte enn hva jeg gjør. Jeg tenker at ved å være villig til å være åpen og nysgjerrig, samt holde en god dialog med de rundt deg, kan man få mye nyttig og dagsaktuell informasjon. Med tanke på de spennende produktene vi jobber med i vår bransje, forsøker jeg alltid å delta på de produktopplæringene jeg får tilbud om å være med på. Ellers deltar jeg også på de seminarene som blant annet Melanor, anskaffelser.no og Mercell arrangerer når jeg ser at det er noe som er relevant for meg.
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Usikkerheten og uforutsigbarheten for alle parter knyttet til pandemien har vært, og er fortsatt, en klar utfordring for bransjen som helhet. Det har nok vært en del forsinkelser av ulike slag, både når det gjelder produksjon, levering og forskyvning av anbudspubliseringer, samt begrenset mulighet for fysiske kundebesøk som har rammet de fleste firmaer. Men allikevel vil jeg si at vi har vi vært heldige som på mange måter er i «rett» bransje i denne utfordrende tiden, og jeg tror mange har klart å håndtere det på en god måte, forholdene tatt i betraktning. Jeg opplever at de fleste som jobber i bransjen virkelig brenner for den viktige jobben de gjør for sluttpasientene, og dermed ønsker å gi litt ekstra, spesielt i vanskelige tider, så det er veldig motiverende og fint å se.
En annen utfordring i bransjen fra mitt ståsted i rollen som Tender Manager, og som jeg vil tro en del andre også kan ha opplevd i og med at anbudskontrakter er en såpass stor del av vårt salg innenfor denne bransjen, er hvordan evalueringen av anbudskonkurranser foregår. Jeg har et ønske om mer konkret informasjon om hvordan de ulike kravene vil bli evaluert, gjerne med definering av poengsum det er mulig å oppnå for de ulike kravene. Det er positivt at vi ser en økende trend om RFI og markedsdialog i forkant av anbudspubliseringer, men for å virkelig få til gode anskaffelser ser jeg et behov for mer åpenhet og informasjon om hvordan evaluering av anbudsbesvarelsene vil bli gjennomført. Min erfaring er at de generelt har kommet lenger med denne tankegangen i de andre nordiske landene. Selv om prosentvis andel av evalueringskriteriene har hatt en positiv dreining de seneste årene med mer fokus på kvalitet vs. kun pris sammenlignet med tidligere, er det fortsatt en vei å gå for at flere av de rette aspektene ved kvalitetsevalueringen kommer frem. Vi opplever for eksempel at det er en del krav med fokus på brukervennlighet i form av at det skal være enkelt å fjerne produktene fra emballasjen osv., noe som absolutt er viktig, men vi ønsker også å fremme viktigheten av å inkludere flere kvalitetskrav knyttet til pasientsikkerhet.
Ved å rette mer fokus mot pasientsikkerhet, gjerne med en forhåndsdefinert poengsum det vil være mulig å oppnå for de ulike kravene, vil de beste og tryggeste produktene bli løftet frem under evalueringen. Jeg mener at dette vil føre til at de mest seriøse leverandørene vil bli stående igjen i markedet, og ikke nødvendigvis kun de leverandørene som har mulighet til å tilby de laveste prisene (noen ganger dessverre på bekostning av kvalitet og pasientsikkerhet). Litt satt på spissen, for anbudskonkurranser hvor det er manglende informasjon og åpenhet om hvordan kvalitetskravene blir evaluert, samt manglende fokus på pasientsikkerhet i en del av kvalitetskravene, så vil mange leverandører ofte føle at de ikke har noe annet valg enn å virkelig strekke seg til maks på pris, og eventuelt prise seg ut av markedet på sikt, da de ikke kan se tydelig hvordan de ulike aspektene av anbudet blir evaluert. Det blir også ofte en del «synsing» i anbudsevaluering, som kan være vanskelig å tolke for leverandørene i forbindelse med videreutvikling av sine produkter og tjenester. Vi er som nevnt på vei i riktig retning med mer fokus på kvalitet generelt, men ved å tydeligere forhåndsdefinere hvordan anbudsevalueringene vil bli gjennomført, mener jeg at dette vil gjøre det lettere for oppdragsgiver å foreta en mer rettferdig evaluering, og det vil bli tydeligere for tilbyderne hvor de må legge fokus ved produktutvikling samt fremtidige anbud, mener Fornell Haugeland.