Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v. Huma Siddiqui, Per Johan Lysberg og Marissa Fornell Haugeland.

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Marissa Fornell Haugeland, Per Johan Lysberg og Huma Siddiqui.

MARISSA FORNELL HAUGELAND

Tender Manager

Baxter Norway

Hei Marissa, hva jobber du med for øyeblikket?
I rollen som Tender Manager jobber jeg for det meste med anbudsbesvarelser og innleveringer, samt kontraktshåndtering og oppfølgning i etterkant. Det er en spennende rolle hvor jeg får mulighet til å jobbe tett med både alle i Baxter og kunder, og jeg trives svært godt med det. De siste månedene har jeg jobbet spesielt med noen store nasjonale anbud hvor anbudspubliseringene ble utsatt fra i fjor til i år grunnet pandemien. Ellers fokuserer jeg mye på å jobbe med å skape relasjoner både internt og eksternt for at jeg skal være stand til å gjøre jobben min på best mulig måte.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg synes Melanor sine nyhetsbrev er en veldig god kilde når det gjelder faglig påfyll. I tillegg får jeg mye god informasjon i dialog med kollegaer som ofte mottar informasjon fra markedet og våre kunder på en litt annen måte enn hva jeg gjør. Jeg tenker at ved å være villig til å være åpen og nysgjerrig, samt holde en god dialog med de rundt deg, kan man få mye nyttig og dagsaktuell informasjon. Med tanke på de spennende produktene vi jobber med i vår bransje, forsøker jeg alltid å delta på de produktopplæringene jeg får tilbud om å være med på. Ellers deltar jeg også på de seminarene som blant annet Melanor, anskaffelser.no og Mercell arrangerer når jeg ser at det er noe som er relevant for meg.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Usikkerheten og uforutsigbarheten for alle parter knyttet til pandemien har vært, og er fortsatt, en klar utfordring for bransjen som helhet. Det har nok vært en del forsinkelser av ulike slag, både når det gjelder produksjon, levering og forskyvning av anbudspubliseringer, samt begrenset mulighet for fysiske kundebesøk som har rammet de fleste firmaer. Men allikevel vil jeg si at vi har vi vært heldige som på mange måter er i «rett» bransje i denne utfordrende tiden, og jeg tror mange har klart å håndtere det på en god måte, forholdene tatt i betraktning. Jeg opplever at de fleste som jobber i bransjen virkelig brenner for den viktige jobben de gjør for sluttpasientene, og dermed ønsker å gi litt ekstra, spesielt i vanskelige tider, så det er veldig motiverende og fint å se.

En annen utfordring i bransjen fra mitt ståsted i rollen som Tender Manager, og som jeg vil tro en del andre også kan ha opplevd i og med at anbudskontrakter er en såpass stor del av vårt salg innenfor denne bransjen, er hvordan evalueringen av anbudskonkurranser foregår. Jeg har et ønske om mer konkret informasjon om hvordan de ulike kravene vil bli evaluert, gjerne med definering av poengsum det er mulig å oppnå for de ulike kravene. Det er positivt at vi ser en økende trend om RFI og markedsdialog i forkant av anbudspubliseringer, men for å virkelig få til gode anskaffelser ser jeg et behov for mer åpenhet og informasjon om hvordan evaluering av anbudsbesvarelsene vil bli gjennomført. Min erfaring er at de generelt har kommet lenger med denne tankegangen i de andre nordiske landene. Selv om prosentvis andel av evalueringskriteriene har hatt en positiv dreining de seneste årene med mer fokus på kvalitet vs. kun pris sammenlignet med tidligere, er det fortsatt en vei å gå for at flere av de rette aspektene ved kvalitetsevalueringen kommer frem. Vi opplever for eksempel at det er en del krav med fokus på brukervennlighet i form av at det skal være enkelt å fjerne produktene fra emballasjen osv., noe som absolutt er viktig, men vi ønsker også å fremme viktigheten av å inkludere flere kvalitetskrav knyttet til pasientsikkerhet.

Ved å rette mer fokus mot pasientsikkerhet, gjerne med en forhåndsdefinert poengsum det vil være mulig å oppnå for de ulike kravene, vil de beste og tryggeste produktene bli løftet frem under evalueringen. Jeg mener at dette vil føre til at de mest seriøse leverandørene vil bli stående igjen i markedet, og ikke nødvendigvis kun de leverandørene som har mulighet til å tilby de laveste prisene (noen ganger dessverre på bekostning av kvalitet og pasientsikkerhet). Litt satt på spissen, for anbudskonkurranser hvor det er manglende informasjon og åpenhet om hvordan kvalitetskravene blir evaluert, samt manglende fokus på pasientsikkerhet i en del av kvalitetskravene, så vil mange leverandører ofte føle at de ikke har noe annet valg enn å virkelig strekke seg til maks på pris, og eventuelt prise seg ut av markedet på sikt, da de ikke kan se tydelig hvordan de ulike aspektene av anbudet blir evaluert. Det blir også ofte en del «synsing» i anbudsevaluering, som kan være vanskelig å tolke for leverandørene i forbindelse med videreutvikling av sine produkter og tjenester. Vi er som nevnt på vei i riktig retning med mer fokus på kvalitet generelt, men ved å tydeligere forhåndsdefinere hvordan anbudsevalueringene vil bli gjennomført, mener jeg at dette vil gjøre det lettere for oppdragsgiver å foreta en mer rettferdig evaluering, og det vil bli tydeligere for tilbyderne hvor de må legge fokus ved produktutvikling samt fremtidige anbud, mener Fornell Haugeland.

PER JOHAN LYSBERG


DiaSorin AB

Country Area Manager

Hei Per Johan, hva jobber du med for øyeblikket?
I disse dager er jeg forholdsvis mye opptatt med både å følge opp de siste installasjoner av instrumenter, med verifiseringer av metoder og tilpasninger som følger med. Selv om Covid-19 har medført en del forsinkelser for mange anbud, har en god del også blitt gjennomført tilnærmet etter tidsplan. Utfordringen har selvfølgelig vært de begrensninger som pandemien har lagt hva angår fysiske møter og tilstedeværelse på laboratoriene. I tillegg er vi så heldige at vi har en utviklingsavdeling som har gått på høygir gjennom hele pandemien, og fortløpende og raskt har lansert aktuelle metoder innen SARS CoV-2 diagnostikken, men også for andre områder innen IVD. Dette har også belyst vanskelighetene med å lansere nye produkter og metoder uten å få spontane spørsmål og avklaringer rundt et fysisk bord. Jeg er helt sikker på at alle i bransjen gjennom pandemien har fått større innsikt i hvilke møter og treff som med fordel kan digitaliseres, men like viktig - hvilke møter som absolutt må avholdes fysisk i fortsettelsen. Vi som er i bransjen er like avhengig av kontinuerlig tilbakemeldinger fra kundene, som de er avhengig av å møte oss og diskutere et faglig tema eller en presentasjon.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
For det første følger jeg jevnlig med hva som er å finne av artikler i norske tidsskrifter som Bioingeniøren, Tidsskrift for Den norske Legeforening og Dagens Medisin. Spesielt hva som omtales av nye metoder og temaartikler rundt ny organisering av sykehusenes laboratorier. I tillegg får vi jevnlig påfyll av artikler fra internasjonale tidsskrifter fra vår interne markedsavdeling i Italia. De kan også forespørres om vi trenger mer bakgrunnsinfo enn hva som vanligvis følger egen markedsføring, og er av stor nytte. Det som savnes er selvfølgelig fysiske faglige temakonferanser i inn- og utland. Dette er noe som kommer til å bli en berikelse når vi atter en gang (til høsten kanskje?) kan plukke opp verdifull innsikt fra foredrag og presentasjoner - både fra brukere og tilbydere.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
For oss som jobber innen IVD er det antagelig iverksettelsen av det nye EU-direktivet som står for døren. Kanskje ikke så mye for de av oss som jobber direkte for en produksjonsbedrift, men for de som opererer som distributør og som skal gjøre en langt mer arbeidskrevende kontroll om direktivet blir fulgt eller ikke. Jeg er også litt usikker på om våre kunder/brukere helt har tatt inn over seg de konsekvenser som direktivet vil ha for deres egen lab-virksomhet. Jeg tror det kan ligge noen negative overraskelser her, selv om både vi og andre bedrifter (og ikke minst Melanor) har hatt fokus på dette gjennom flere år nå. I tillegg er det fortsatt mye uavklart hva angår hvordan ordningen og regelverk rundt Nye Metoder innen medisinsk teknologi og diagnostikk skal være. Det er fortsatt for mange føringer mot tilsvarende regime for nye legemidler og behandlingsmetoder, føringer som ikke er relevante for våre områder, sier Lysberg.

HUMA SIDDIQUI


Bergman Diagnostika

Produktsjef

Hei Huma, hva jobber du med for øyeblikket?
Vi har søkelys på å forberede oss til IVDR som blir iverksatt fra mai 2022. I den forbindelse er vi i hyppig dialog med våre ikke-Europeiske leverandører og jobber tett med dem for å gjøre oss klare. I tillegg er vi kommet godt i gang med kommunikasjon ut mot kundene våre for å tilby en så myk overgang som mulig. Dette er et viktig arbeid for oss da resultatene fra de diagnostiske løsningene vi tilbyr er med på å hjelpe klinikerne å ta viktige beslutninger for pasientens behandling. Innen persontilpasset medisin er det lite rom for feiltolkning, og IVDR vil hjelpe oss med å komme enda et steg videre med sikrere analyseresultater.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Tradisjonelle naturvitenskapelige journaler (internasjonale og norske), webinarer, LinkedIn-poster og ikke minst YouTube samt Instagram. Fagfeltet innen medisinsk molekylærbiologi er i rask utvikling, og da er det lurt å ta tak i nytt fagstoff ved hjelp av figurer og animasjoner. Dette gir en enkel innføring i nytt fagstoff før man tar fatt på fagtunge artikler. Når man bruker de litt mer utradisjonelle kanalene må man være kritisk til kilden. Derfor vil jeg anbefale å følge anerkjente institutter/universiteter og forskere på YouTube og Instagram.

Våre samarbeidspartnere og leverandører er også en god kilde for faglig oppdatering. De gir som regel grundig undervisning med produktet i fokus. Genomeweb, Dagens medisin og HealthTalk - nettavisen for helse-Norge bruker jeg flittig for å få med meg trendene i det faglige miljøet og for å få en god pekepinn på hvilken retning markedet beveger seg i. Til slutt vil jeg nevne at kommunikasjon med kundene er verdifullt. Det er mange fagsterke personer innen molekylærpatologi og medisinsk genetikk i Norge.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Siden pandemien brøt ut har det bydd på en rekke utfordringer med logistikk, valutakurs og ikke minst muligheten for å ha fysisk møtevirksomhet med kundene pga. besøksrestriksjonene. Allikevel, vil jeg si at situasjonen har vært overkommelig. Da det gjelder kundekontakt har nettbaserte løsninger hjulpet oss langt på vei (Teams, Zoom, Skype for business etc.). Der nettløsningene ikke har fungert optimalt, har man enkelt brukt telefonen eller e-post til å diskutere og løse sakene. Forhåpentligvis vil dette med fysisk møtevirksomhet endre seg til høsten/vinteren som kommer nå som flere og flere av oss blir vaksinert. Jeg savner også litt veiledning på nasjonalt nivå for å få en god oversikt når det gjelder IVDR.

Melanor har gjort en god jobb med å legge frem informasjon og nyttige linker på websiden deres og ikke minst satt i gang seminarserie for MDR. Her er det mye nyttig informasjon, også for oss som jobber med å imøtekomme kravende for IVDR. Jeg vil oppfordre Melanor til å planlegge flere seminarserier med fokus på IVDR og med mulighet for å spørre spørsmål live via chat eller e-post i etterkant, avslutter Siddiqui.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: