Oppdragsgivers rett og plikt til å justere pris ved uforutsette hendelser

Publisert

Mange av Melanor sine medlemmer opplever svært høye kostnadsøkninger knyttet til ekstraordinære omstendigheter og Covid-19. Avtaleleverandører sliter derfor med å overholde sine leveranseforpliktelser med de avtalebetingelsene som ble lagt til grunn før pandemiens utbrudd.

I fravær av prisjusteringsklausuler i avtalene har en del av leverandørene søkt oppdragsgiver om prisjustering for å dekke opp for noe av den uforutsette kostnadsøkningen.

Flere medlemmer har meddelt Melanor at oppdragsgivere nå ser ut til å svare med standardiserte brev med avslag på søknad om ekstraordinære prisjusteringer. Begrunnelsene viser både til at dette vil medføre brudd på likebehandlingsprinsippet, samt at det vises til vurderinger av omstendigheter som ikke har blitt nevnt i søknaden.

- Bakgrunnen for at likebehandlingsprinsippet benyttes har ikke blitt forklart i de avslagene Melanor har fått innsyn i, men dersom alle leverandørene gis lik adgang til å søke om og få tilkjent prisjusteringer, er det vanskelig å se hvordan likebehandlingsprinsippet brytes, sier Jan Ivar Nygårdsvold Ingebrigtsen, direktør for marked og prosjekt i Melanor.

Melanor har fått Advokatfirma Arntzen de Besche til å foreta en juridisk vurdering av oppdragsgivers mulighet til å justere pris som følge av ekstraordinære omstendigheter i forbindelse med Covid-19. Vurderingen peker på at vilkårene for å vurdere mulighetsrommet og en eventuell plikt til å justere prisen avhenger av de konkrete omstendighetene for hver enkelt rammeavtale, men at oppdragsgiver i en rekke tilfeller vil ha mulighet, og kanskje i noen tilfeller også plikt til å akseptere prisjusteringer.

 

Hovedkontakter hos våre medlemsbedrifter har mottatt vurderingen i sin helhet.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: