Størst behov for arbeid med bransjens rammebetingelser
Hva er de viktigste årsakene til at medlemsbedriftene velger å være en del av Melanors fellesskap?
- Arbeid med rammebetingelser for bransjen (97%)
- Mulighet for å delta på kurs og webinarer (60%)
- Fysiske møteplasser for bransjen (50%)
- Tilgang til bransjerelaterte nyheter (50%)
- Tilgang til rådgivning (33%)
Medlemsundersøkelsen viser at tilknytning til Melanor gir merverdi i form av at man som medlem kan bli med å påvirke bransjens rammebetingelser, få tilgang til et unikt nettverk, og ha muligheter for å øke kompetanse gjennom Melanors samarbeidspartnere, seminarer, kurs og andre aktiviteter. Absolutt høyest rangeres Melanors arbeid med rammebetingelser for bransjen. Undersøkelsen viser at arbeidet rundt balanserte avtalevilkår og optimalisering av offentlig-privat samarbeid er spesielt viktig. Ellers peker medlemmene på at det er ønskelig med flere fysiske arrangementer, noe det vil bli mer av i løpet av høsten 2021-våren 2022.
Høy grad av tilfredshet
Men hvor fornøyde er medlemmene med jobben som gjøres i Melanor?
- På spørsmål om hvor fornøyd medlemmene er med medlemskapet i Melanor, svarte 96.6% at de er fornøyd eller meget fornøyd.
- På spørsmål om hvor fornøyd medlemmene er med Melanors arbeid totalt sett, svarte 90% at de er fornøyd eller meget fornøyd. Dette er en økning på ti prosent sammenlignet med 2020. Ingen medlemsbedrifter var misfornøyde, men ti prosent valgte “vet ikke” eller “nøytral”.
- Dette er sterke resultater. Vi er takknemlige for at medlemmene opplever at Melanors arbeid samsvarer med deres behov, og vi ser frem til å arbeide videre med flere av de konkrete innspillene vi fikk gjennom denne undersøkelsen, sier Atle Hunstad, administrerende direktør i Melanor.
Hva bør Melanor prioritere fremover?
Dette mener medlemmene.
- Arbeid med rammebetingelser for bransjen: Melanor fortsetter sitt arbeid både opp mot koronakrisens utfordringer og bransjens rammebetingelser.
- Nettverks- og ekspertgruppene er i full gang. Les mer om disse her. Som alltid oppfordres medlemsbedrifter til å sende inn saker: post@melanor.no.
- Kurs, møteplasser og webinarer: I høst vil det arrangeres nytt HR-nettverk med vår partner Arntzen de Besche, kurs i aktsomhetsvurderinger med Etisk Handel og medlemsmøter. Invitasjoner og mer informasjon sendes ut fortløpende. Det vil også bli flere fysiske arrangementer for bransjen i tiden som kommer.
- Rådgivning: De største behovene er innen juss og bransjepolitikk. Melanor minner om at alle medlemsbedrifter har 30. minutters fri rådgivning (per sak) hos vår partner Arntzen de Besche. Se mer informasjon her.
- Nyheter: Vi minner om at alle medlemsbedrifter i Melanor skal ha én hovedkontakt som mottar den viktigste informasjonen fra Melanor, invitasjoner m.m. Dersom denne kontakten skal endres, kontakt post@melanor.no. Husk å abonnere på Melanors nyhetsbrev her, følg oss på LinkedIn, Twitter og Facebook.
Vi takker så mye for alle innspill!