Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v. Katrine Bråten, Asbjørn Jacobsen og Ane Lene Hellevik Asheim.

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Asbjørn Jacobsen, Ane Lene Hellevik Asheim og Katrine Bråten.

ASBJØRN JACOBSEN

Administrerende direktør
Nerliens Meszansky AS

Hei Asbjørn, hva jobber du med for øyeblikket?
-
 Strategiplan for 2021-2023 tar en del tid i høst, også fordi det parallelt skal på plass en strategiplan for Nordic Biolabs AB; vårt heleide svenske datterselskap, som har salg og teknisk service i Sverige og Danmark. Begge selskapene har hovedkundene innen laboratorievirksomhet i helse, forskning og industri, og har flere av de samme leverandørene.

Den store etterspørselen etter forbruksvarer og instrumenter relatert til Covid-19, har medført at medarbeidere i alle funksjoner i selskapet har hatt ekstraordinært mye å gjøre det siste halvåret.

Forhandlinger og kommunikasjon med mange av våre større kunder i forhold til den dramatiske og umiddelbare svekkelsen av norsk krone etter 12. mars har tatt mye tid. De fleste av kundene har vist forståelse og bidratt konkret til denne nødvendige felles dugnaden i forbindelse med pandemien, mens et lite mindretall kun har vist forståelse – og knapt nok det.

En annen oppgave som krever tid og ressurser i disse tider er intern tilrettelegging, dette på en slik måte at smitte-risikoen reduseres maksimalt, bl.a. ved utstrakt bruk av hjemmekontor, Teams-møter osv.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
-
 LinkedIn er et nyttig sosialt nettverk, så også messebesøk (Analytica/Achema/Biotechnica/Medica) – og forhåpentligvis fortsetter disse igjen etter pandemien. Nettverksbygging i regi av Virke har gitt nye kontakter og nyttige innspill fra anerkjente samfunnsaktører og fra til dels fra helt andre bransjer. Aviser og tidsskrifter gir løpende nye innspill og har interessante debatter gående; eksempelvis i Finansavisen, Dagens Næringsliv og Teknisk Ukeblad. Dialog med andre i bransjen, både medlemmer av Melanor og andre - som prosjekt- og konsulentselskaper - gir også nyttig informasjon om nye prosjekter og faglig påfyll.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
-
 Ubalanserte kontraktsvilkår mellom leverandørindustrien og kundene er etter mitt syn ett av de aller viktigste områdene å få endret. Her har Melanor tatt et viktig initiativ, og arbeidet med å forbedre disse vil bære frukter så lenge begge parter (les: også kundene…) medvirker aktivt. På litt sikt vil dette kunne gi bransjen og kundene lavere risiko og større forutsigbarhet, noe som er vesentlig for å kunne sikre kundene bredest mulig tilbud - og et mangfoldig privat næringsliv med både små og store selskaper på leverandørsiden. Samlet vil dette bidra til økt samfunnsøkonomisk verdi, mener Jacobsen.

ANE LENE HELLEVIK ASHEIM

Økonomisjef/CFO

Vingmed AS

Hei Ane Lene, hva jobber du med for øyeblikket?
-
 Jeg har en stilling både som økonomisjef i Vingmed og avdelingsleder for administrasjonen, i tillegg til at jeg også er CFO for Vingmed-konsernet. Dette medfører at jeg er involvert i mange prosjekter og prosesser, både i selskapet i Norge og på tvers av landegrensene.

Akkurat nå er vi ferdig med månedsavslutning og interimsrevisjon. Vi jobber løpende med optimalisering av prosesser, og hvordan vi internt kan bli mer effektive og bedre utnytte de IT-løsningene vi allerede har. I tillegg er vi smått i gang med å forberede budsjettet for neste år. Jeg leder en stor avdeling i Vingmed, og jeg forsøker å sette av nok tid til å være en god og tilstedeværende leder.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
-
 Jeg holder meg faglig oppdatert på mange måter, både nyhetsbrev og seminarer bidrar til dette. Nå som flere kurs og seminarer også er på Teams gjør dette det enda enklere og mer effektivt å delta. Det er fint å abonnere på nyhetsbrev, da kan man selv bestemme når man setter av tid og kan også fordype seg ekstra om man ønsker det. I tillegg får jeg gode oppdateringer via podcast, særlig Topplinjen fra Deloitte og Ted Talks Business gir gode påfyll.

I tillegg vil jeg trekke frem både medlemsmøtene og nyhetsbrevene til Melanor som er bra. Særlig under den pågående pandemien har det vært svært nyttig å følge medlemsmøtene hvor felles utfordringer har blitt godt drøftet.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
-
 Som bransje må vi dra erfaring av de utfordringer vi sammen har jobbet med det siste halve året som har vært preget av Covid-19. Fra et økonomisk ståsted vil jeg særlig trekke frem hvordan vi som distributørledd i dag tar stor risiko for valutasvingninger. Vi opplever at flere av våre kunder er villige til å dele noe av denne risikoen med oss, og jeg skulle derfor gjerne sett at tilsvarende var også reflektert i avtaltverket vårt.

I tillegg har Covid-19 medført både utfordringer og mulighet for salgsleddet, og vi må tørre å tenke nytt når det gjelder vårt salg og kommunikasjon med kunder fremover. Jeg tror nok at vi i større grad enn tidligere vil benytte nye arenaer for kommunikasjon og samhandling, samtidig som jeg vet at våre produktansvarlige igjen ser frem til å kunne besøke sykehusene mer enn de i dag har mulighet til, sier Hellevik Asheim.

KATRINE GAMMELSÆTER BRÅTEN

Country Sales Manager, Medical Solution Division
3M Norge AS

Hei Katrine, hva jobber du med for øyeblikket?
-
 3M er blant annet leverandør av smittevernutstyr og dette har det naturlig nok vært mye fokus på hittil i år. Det har vært viktig med en god og tett dialog med våre samarbeidspartnere i en krevende og ufordrende tid med eksterne faktorer som har vært utenfor vår kontroll, som for eksempel eksportrestriksjoner. Jeg er i daglig dialog med helseforetakene og våre samarbeidspartnere.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
-
 Generelt så mottar jeg nyhetsbrev fra diverse organisasjoner og jeg følger blant annet ALNSF på sosiale medier. Jeg finner også god og nyttig informasjon på nettsidene til Sykehusinnkjøp og Melanor.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
-
 Covid-19-situasjonen har ført oss ut på en reise hvor vi raskt har måttet omstille oss til å bruke digitale plattformer mot kundene i større grad enn tidligere. Rask omstilling er nødvendig for både leverandør og kunde.

Anbudsimplementeringer kan være en utfordring, spesielt hvor det er medisinsk teknisk utstyr som skal utplasseres og leverandører har begrenset tilgang til sykehusene. God opplæring av helsepersonell er kritisk for å ivareta pasientsikkerheten og sammen med helseforetakene er det viktig med et godt samarbeid i disse prosessene, hvor også smittevern blir godt ivaretatt, avslutter Gammelsæter Bråten.

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: