Hei Asbjørn, hva jobber du med for øyeblikket?
- Strategiplan for 2021-2023 tar en del tid i høst, også fordi det parallelt skal på plass en strategiplan for Nordic Biolabs AB; vårt heleide svenske datterselskap, som har salg og teknisk service i Sverige og Danmark. Begge selskapene har hovedkundene innen laboratorievirksomhet i helse, forskning og industri, og har flere av de samme leverandørene.
Den store etterspørselen etter forbruksvarer og instrumenter relatert til Covid-19, har medført at medarbeidere i alle funksjoner i selskapet har hatt ekstraordinært mye å gjøre det siste halvåret.
Forhandlinger og kommunikasjon med mange av våre større kunder i forhold til den dramatiske og umiddelbare svekkelsen av norsk krone etter 12. mars har tatt mye tid. De fleste av kundene har vist forståelse og bidratt konkret til denne nødvendige felles dugnaden i forbindelse med pandemien, mens et lite mindretall kun har vist forståelse – og knapt nok det.
En annen oppgave som krever tid og ressurser i disse tider er intern tilrettelegging, dette på en slik måte at smitte-risikoen reduseres maksimalt, bl.a. ved utstrakt bruk av hjemmekontor, Teams-møter osv.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
- LinkedIn er et nyttig sosialt nettverk, så også messebesøk (Analytica/Achema/Biotechnica/Medica) – og forhåpentligvis fortsetter disse igjen etter pandemien. Nettverksbygging i regi av Virke har gitt nye kontakter og nyttige innspill fra anerkjente samfunnsaktører og fra til dels fra helt andre bransjer. Aviser og tidsskrifter gir løpende nye innspill og har interessante debatter gående; eksempelvis i Finansavisen, Dagens Næringsliv og Teknisk Ukeblad. Dialog med andre i bransjen, både medlemmer av Melanor og andre - som prosjekt- og konsulentselskaper - gir også nyttig informasjon om nye prosjekter og faglig påfyll.
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
- Ubalanserte kontraktsvilkår mellom leverandørindustrien og kundene er etter mitt syn ett av de aller viktigste områdene å få endret. Her har Melanor tatt et viktig initiativ, og arbeidet med å forbedre disse vil bære frukter så lenge begge parter (les: også kundene…) medvirker aktivt. På litt sikt vil dette kunne gi bransjen og kundene lavere risiko og større forutsigbarhet, noe som er vesentlig for å kunne sikre kundene bredest mulig tilbud - og et mangfoldig privat næringsliv med både små og store selskaper på leverandørsiden. Samlet vil dette bidra til økt samfunnsøkonomisk verdi, mener Jacobsen.