Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v. Nils-Ragnar Myhra, Vidar Ingebretsen og Finn Audun Bergmann.

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Vidar Ingebretsen, Finn Audun Bergmann og Nils-Ragnar Myhra.

VIDAR INGEBRETSEN

Daglig leder
Unitronic AS

Hei Vidar, hva jobber du med for øyeblikket?
Akkurat nå jobber jeg med ISO 9001-2015 revisjon. Jeg legger opp plan for årets revisjon, med avviksmeldinger, SWOT-analyse og andre input til revisjonen. Dette er et spennende arbeid for å se hvor vi har klart å forbedre oss siden siste revisjon, og hva vi skal fokusere på av forbedringer fremover. Alle ansatte hos oss er med på Swot-analyse hvert år, og det er alltid godt å se at svakheter fra analysen enten forsvinner eller blir en styrke etter at vi har jobbet systematisk med dem.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg følger generelt med i hva som skjer i Næringslivet gjennom Dagens Næringsliv. Noen ganger har jeg også deltatt på Virke sine seminarer som absolutt har levet opp til forventningene. I februar så var jeg invitert av Braathe gruppen til et seminar om mulighetene i Teams. Dette seminaret ble fort viktig under Korona krisen og hjalp oss også mye til å benytte verktøyet riktig. Ellers så bruker jeg en del tid på å holde meg oppdatert om korona krisen slik at en forberedt på å agere raskt dersom noe skulle endre seg.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Bransjens største utfordring nå er nok fremdeles å tilpasse seg korona-situasjonen, men også å ha planer for hvordan jobber vi når dette er over. Norge kommer nok til å se en del annerledes ut, og de digitale møteplattformene har fått et skikkelig byks slik at denne arbeidsformen kommer nok til å fortsette i stor grad etter koronaen. De som ikke henger med her kommer til å slite med lønnsomhet i dagens anbudsmarked. For vår del jobber vi på spreng med å ta igjen alt vi ikke har fått gjort av vedlikehold under nedstengningen. En utfordring vi ser at vil komme, er da at kunder kanskje ikke vil ha vedlikehold igjen allerede mars neste år, når det var utført i oktober i år. Møter vi denne, så sliter vi med ujevn arbeidsmengde gjennom året, mener Ingebretsen.

FINN AUDUN BERGMANN

Account manager / Medical Device

Linde Gas AS

Hei Finn Audun, hva jobber du med for øyeblikket?
Det var et stort trykk på leveranser av oksygenbehandlingsutstyr til sykehusene under våren og sommeren. Det har vært stort fokus for oss for å sikre leveranser, samtidig å finn alternative produkter å kunne tilby. Vi har jobbet intensivt med forsyning av medisinske gasser til sykehusene og institusjoner, og sikret at det var kapasitet til å levere mer hvis forholdene skulle kreve det. I tillegg til dette har introdusering av nye produkter og forberedelser til anbud fokus nå.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Det å holde seg oppdatert er en viktig del av jobben. Leverandørinformasjon, nyhetsbrev, LinkedIn og sosiale medier er viktig kilder. Linde Gas har også interne faglige grupper hvor informasjon deles, mens faglige utstillinger og messebesøk er nå naturlig satt på vent.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Covid-19 endrer mye på måten vi kan presentere produkter og nyheter til kunder. Det blir spennende og være med på den nye hverdagen til for eksempel produktopplæring og demonstrasjoner ute på avdelinger. God kjennskap til produktene og hvordan de brukes er viktig for behandlingsresultatet, mener Bergmann.

NILS-RAGNAR MYHRA

Daglig leder / Partner
Mericon

Hei Nils-Ragnar, hva jobber du med for øyeblikket?
Nå har jeg startet å se på utsiktene for 2021, budsjetter og planer skal lages. Som regulatoriske konsulenter blir våre utsikter veldig preget av hvordan bransjen for øvrig har det, og akkurat nå ser vi fremover med positive øyne. Vi har kommet over tua, selv om det fortsatt vil humpe godt i en tid fremover. Ellers er det selvfølgelig mye fokus på hvordan vi kan og skal etablere nye kundekontakter, hvor vi med vår regulatoriske kompetanse kan bidra overfor dem. Vi merker godt at det er mange nye aktører på banen, spesielt på smittervernutstyr, og samtidig er kompetansen på regelverket mangelfull.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg forsøker å følge med på LinkedIn, som er en god kanal, i tillegg til nyhetsbrever som også inviterer til webinarer/kurs osv. For oss som er lokalisert utenfor Oslo gir situasjonen oss mer effektivitet i hverdagen, fordi vi nå i større grad slipper å bruke tid på å reise inn til Oslo. Det gir igjen mer tid til oppdateringer. I denne perioden vi har vært inne i, med mange regelendringer og tiltak har det vært gunstig. Jeg følger selvfølgelig også med på de større avisene, og registrerer dessverre at det er lite fokus på vår bransje.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Det naturlige svaret ville jo vært Covid-19, og på kort sikt kommer vi jo ikke utenom den. Samtidig er dette også en stor mulighet. I løpet av svært kort tid har samfunnet måttet endre på etablerte «sannheter», og tilpasse spilleregler inn i en ny tid på en måte som sannsynligvis ikke har vært gjort før. Digitalisering gjennom produkter og tjenester som ikke krever fysisk tilværelse har fått et veldig fokus, og vi har på mange nye områder sett at det fungerer godt. Det betyr også at vi kan dra med oss denne erfaringen videre inn i det endringsarbeidet som kreves fremover, etter Covid-19, avslutter Myhra.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: