Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v. Knut Valland, Tina Kruse og Reidar Mathisen.

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Knut Valland, Reidar Mathisen og Tina Kruse.

KNUT VALLAND

ResMed Norway AS

Daglig leder / Country Manager

Hei Knut, hva jobber du med for øyeblikket?
Digitalisering og Nasjonalt anbud er det som er i mitt fokus for øyeblikket. ResMed har komplette løsninger for digitalisering av terapiene vi leverer innen søvn og respirasjonsbehandling. Full utnyttelse av mulighetene vil frigjøre mye tid og ressurser for sykehusene og optimalisere effekten av behandlingen. I tillegg vil det gjøre hverdagen til pasientene enklere siden de fleste slipper å reise til sykehuset for kontroll og oppfølging. Utfordringene er å få systemene implementert og hjelpe klinikkene til endring. Implementeringen krever ROS-analyser og databehandleravtaler for hvert HF, noe som er en langsiktig prosess og varierer fra sykehus til sykehus. For full utnyttelse krever det også en del endringer i praksis på klinikkene, noe som også normalt krever planlegging og endret måte å tenke på.

Nasjonalt anbud tar også mye fokus. Dette anbudet representerer størstedelen av vår omsetning og har etter hvert blitt en betydelig omsetning. Så anbudsprosessene blir ofte omfattende og det kan ofte bli en del juridiske diskusjoner underveis i prosessen.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Jeg holder meg faglig oppdatert via fagmedia, kurser, kongresser og nettforedrag – både internt i ResMed og eksterne kilder. I tillegg blir jeg faglig oppdatert via diskusjoner og møter med kunder.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Jeg mener bransjens største utfordring i dag er digitalisering. Hele bransjen er i full fart inn i en helt ny hverdag hvor bruk av digital teknologi blir mer og mer sentralt. Vi ser også at det er mer og mer akseptert at leverandørene tar over lagring og databehandling for sykehusene, istedenfor at de skal gjøre alt selv. Dette krever selvsagt mer av oss som leverandører, både at vi har sikre og effektive løsninger som tilfredsstiller Europeiske og Norske regler og forskrifter. I tillegg kreves det at vi som lokale leverandører har nødvendig kompetanse på området og opptrer som en troverdig samarbeidspartner, forteller Valland.

REIDAR MATHISEN

Coloplast Norge AS

Daglig leder

Hei Reidar, hva jobber du med for øyeblikket?
Min rolle er i hovedsak å etterse at vi har den riktige organisasjon i Norge slik at alle våre prosesser og oppgaver blir gjennomført på en fornuftig måte, samtidig som våre ansatte gleder seg til å gå på jobben hver dag. Dessuten handler den om å etterse at vi har fornuftige rammebetingelser.

I dette lyset er vi selvsagt fornøyde med at vi ikke finner noen kutt i blåreseptordningen når vi leser Statsbudsjettet for 2021. Slike kutt har nemlig vært vanlig de senere årene.

Ellers har vi akkurat avsluttet finansåret vårt som går fra 1. oktober til 30. september. Det betyr at vi som selskap har en lang rekke formelle prosesser som bør ferdigstilles. Primært handler det om økonomi og HR. Dette er viktig, men det tar mye tid fra mange i organisasjonen.

Siden mars har vi satt søkelys på våre tre prioriteringer i lys av Covid-19 situasjonen. Dette handler om at vi skal etterse at våre ansatte har en trygg arbeidsdag uansett hvor de måtte være. Samtidig vil vi opprettholde fornuftig dialog med våre kunder og ikke minst skal vi etterse at pasientene eller brukerne av våre produkter får det de behøver, når de trenger det.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Dette er et spennende spørsmål. Verden i dag gir så uendelig mange muligheter til å holde seg oppdatert. Mitt fag har i hele min karriere ligget i randsonen mellom helse og økonomi. Dette er verdens mest spennende fag, og det publiseres vanvittig mye data som handler om denne randsonen der det kommersielle hele tiden må være underlagt behovene i Helse Norge. Personlig bruker jeg mange forskjellige kilder. Utfordringen er å få tips for å skille klinten fra hveten, dvs. plukke ut det du har aller mest behov for. Den andre utfordringen handler om å sette av tid slik at man utvikler seg hele tiden.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Jeg innbiller meg at de fleste selskap som har et bevisst forhold til sitt medlemskap i Melanor primært betaler sin kontingent fordi vi tror at Melanor vil bidra til å bedre bransjens rammebetingelser. For å komme dit er det viktig å styrke båndet mellom Melanor og de helseinstitusjonene som påvirker rammebetingelsene. Myndighetene som betaler for våre produkter er spesielt sentrale; kommunene, RHFene/spesialisthelsetjenesten/FHI (Nye metoder), HELFO og NAV.

Her vil jeg nevne to konkrete utfordringer. Ønsker vi som industri å få godkjent nye mer avanserte produkter for spesialisthelsetjenesten, vil vi kunne møte et krav om at studiene skal være dobbelt blindet (både pasient og helsepersonell) slik som er vanlig for medisiner. Det virker umulig å skulle kunne leve opp til et slikt krav.

For medisinsk forbruksmateriell vil vi kunne oppleve en tilsvarende utfordring dersom de skal refunderes av HELFO. De er veldig effektive til å vurdere produkter som passer inn i tilsvarende kategorier i deres system, men det kan oppstå problemer når nye kategorier må opprettes. Mer avanserte produkter som kan løse flere problemer for pasientene og helsetjenesten vil ofte være dyrere. Det vil kreve nye kategorier. Vi har gjentatte ganger sett at slike produkter ikke blir godkjent. Denne flaskehalsen vil kunne skape et kjempeproblem for Helse-Norge, men også industrien om vi ikke finner en løsning, mener Mathisen.

TINA KRUSE

Agilent Technologies

Sales manager, Pathology Nordic region

Hei Tina, hva jobber du med for øyeblikket?
Today I am working as Sales Manager for the pathology business for Agilent in the Nordic region. The Nordic region consist of all four countries, Denmark, Sweden, Norway and Finland. I am based out of Denmark and the sales staff reporting to me are based in all four countries. Normally this means frequent travel on a weekly basis, but as we all know times are different just now.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
With the restrictions, that we all experience these days, we have had to change our flow of information. More digital contacts as mail, phone calls, WebEx and telephone conferences are these days the tools to keep the team updated. We also have intensified our internal interaction with the support team as well as with our servcie organization. An important source of information is also the frequent interaction with our customers through digital platforms.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
We have seen that patients with possible symptoms of cancer are avoiding to contact their physicians or even visit hospitals, which has resulted in an initial drop of diagnostics performed in the laboratories. After the summer we have though seen an increased volume again almost back to the pre-Covid 19 period. We believe, going forward, that volumes will come back to earlier levels as patients as well as health care professionals are finding new ways to perform diagnostics in order to detect a possible disease at an early stage, says Kruse.

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: