Hei Marius, hva jobber du med for øyeblikket?
For tiden er det mange baller i luften. Først og fremst er det å sikre at norske sykehus får de produktene de trenger, når de trenger det. Det krever tett oppfølging av både innkjøpsleddet på sykehusene og produsentleddet. Utfordringer med leveringer kan skje hurtig da pandemien kan sette ut både produksjonsleddet og transportleddet uten varsel.
Økt etterspørsel etter enkelte medisinske produkter på grunn av pandemien har ført til at noen leveranser inn til oss må følges opp mer enn andre. Det har også det vært en god del anbud hvor vi har levert eller skal levere tilbud. Dette blir mer og mer tidkrevende.
Sist så jobbes det kontinuerlig med MDR sammen med produsentene. Planlagt innføring av MDR har ført til tettere jobbing opp mot produsentleddet, for å sikre at alle ledd i forsyningstjenesten er forberedt på reguleringene.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
I utgangspunktet kommer vår faglige oppdatering fra klinisk personale på sykehusene. Nå når vi har mindre personlig kontakt enn før, opplever vi at vi må gå til andre kilder for oppdatering. Vi har en rekke seriøse og gode produsenter som vi representerer og disse er dyktige til å tilby nett-foredrag, webinarer, og web-møter med faglig innhold. Det virker som om de som aldri var gode på digital formidling, også har skjønt at dette nå er den eneste farbare veien, så mulighetene for faglig oppdatering er absolutt tilstede.
Vi har fremdeles god kontakt med sykehuspersonale og får gode tilbakemeldinger også fra disse. Vi opplever at alle er positiv til omstillingen i samfunnet, og prøver sitt beste til å få formidlet kunnskapen uavhengig hvilken plattform som velges. Det er helt klart at dette ikke kan erstatte de fysiske besøkene, men for en periode så fungerer dialogen godt likevel.
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
I en periode nå har vi hatt utfordringer med dårlig kronekurs og svingninger mot de store valutaene. Siden Norge ikke er et utpreget produsentland for medisinsk forbruksutstyr, vil slike valutautfordringer påvirke markedet fremover. Så lenge foretakene ikke foretrekker norske produkter, vil vi måtte leve med å justere priser i forhold til valuta.
Vi har også sett at tilgangen på medisinsk utstyr kan bli avkortet dersom vi kun skal velge utenlandske varer. Som vi så i forhold til PPE i starten av pandemien, så stoppet EU all eksport i en periode. Det gjør oss som distributør sårbar, og derfor også helsevesenet som i verste fall ikke kan utføre sin jobb. Jeg tror det blir viktigere og viktigere fremover å satse på nære produkter med nær produksjon. Vi kan ikke utelukke utenlandsk produksjon, men bør vel prioritere en viss beredskapsproduksjon også i Norge.
Vi har også sett at europeisk produksjon har vært både sikker og god under pandemien i motsetning til andre områder av verden, hvor deler av industrien har blitt stengt ned. Vi håper og tror at denne erfaringen vil medføre en endring i hvilke produkter som velges i anbud og at man i større grad vektlegger leveringssikkerhet, transportavstand og «code of conduct» i tiden som kommer, avslutter Helgesen.
Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!