Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Fra v. Sofie Vossius, Guri Ørsal Brandvold og Vigdis Hannestad.

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Guri Ørsal Brandvold, Vigdis Hannestad og Sofie Vossius.

GURI ØRSAL BRANDVOLD

Wellspect

Sales Manager

Hei Guri, hva jobber du med for øyeblikket?
Akkurat nå er fokuset på å avslutte 2020 på en god måte. Jeg begynte i stillingen som salgssjef for Norge og Danmark 1. desember 2019, og COVID-19 har jo absolutt holdt oss i ånde siden midten av mars. Som heldig er, så tok jeg over to team bestående av kunnskapsrike og dedikerte selgere som brenner for å gjøre en forskjell ute hos både kunder og sluttbrukere. Det nasjonale anbudet på inkontinensprodukter er også ute nå, og mye av tiden går til å sette sammen et godt tilbud på dette.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Har du noen gode tips?
Som sykepleier er jeg svært opptatt av å holde meg faglig oppdatert, og jeg finner mye god informasjon om endringer i markedet i de ulike fagbladene/tidsskriftene som Sykepleien, Kirurgen etc. Jeg benytter meg også mye av all den kunnskapen som finnes i Wellspect. Vi er en bedrift som har investert mye i å kunne levere produkter som det ligger mye forskning bak, og i denne forskningen finner jeg mye kunnskap. Man skal heller ikke undervurdere den kunnskap som man kan få fra sine kollegaer, og utrykket «share best practice» er noe som vi i høy grad praktiserer i Wellspect.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
I vår del av bransjen er den store utfordring nå å finne nye måter å følge opp våre kunder på måter, som sikrer samme gode og trygge opplevelser som kunden er vant med fra før. Vår verden har blitt enda mer digitalisert, med de utfordringer som det medfører seg for våre kunder på apotek og i sykehus. Vi har måtte lære oss nye måter å jobbe på, for så å lære dette videre til våre kunder. Vi har måtte jobbe både med og rundt de begrensninger som den enkelte arbeidsplass har når det gjelder digitale løsninger, forteller Brandvold.

VIGDIS HANNESTAD

Salts Healthcare LTD

Business Unit Manager Norge

Hei Vigdis, hva jobber du med for øyeblikket?
Utfordringene har stått i kø det siste halve året, fra bekymringene for at fabrikkene i UK skulle bli rammet av Covid-19, med påfølgende ringvirkninger både på leveranser, back orders og leveransedyktighet ut mot kundene - til om vi her i Norge i større eller mindre grad må lukke ned eller personalet må i karantene/isolasjon. Men, som andre har sagt før meg, «the show must go on».

Fysiske møter med kunder har i stor grad ikke vært mulig. Dette har blant annet resultert i en bratt læringskurve for å bruke nye kommunikasjonsverktøy. Teams-, webinar- og Zoom-møter er nå velkjente plattformer, og vi blir bedre dag for dag. Telefon og mail er nåtidens kundekontakt, men dette gjelder for alle, så viljen og evnen er stor til at vi sammen med kundene får dette til. Vi har travle dager og salget går godt.

Hjemmesiden vår er i konstant utvikling, både hva gjelder Covid 19-informasjon, pasientinformasjon og våre nye digitale undervisningsmoduler: «Discovery series», som teamet i UK har arbeidet mye med og hvor nye moduler planlegges. Produktutvikling tar lenger tid og kliniske utprøvinger er krevende, men vi skal komme i mål. I tillegg til dette, arbeider jeg med strategien for de neste tre årene og 2021-budsjettet. Tiden har også vært travel med implementering av nytt anbud i Helse Midt og Helse Nord.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Zoom-møter med teamet i UK og kontakt med kunder. Tidligere var utstillinger og messer viktige areaner (både nasjonalt og internasjonalt). Håpet er at Q3 og Q4 2021 kan åpne for dette igjen. Dette vil imidlertid være avhengig av de til enhver tid gjeldende smittetall og smittevernsregler. Fagblad som Sykepleien og internasjonale tidsskrift innen stomisykepleie, markedsføring og ledelse, bidrar også til faglig oppdatering. Det at reiser er begrenset til et absolutt minimum, gir oss mye tid - tid som vi bruker til egen- og videreutvikling.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Svak kronekurs, Helfopriser som står på stedet hvil, meget begrensede muligheter til å øke prisene, Covid-19 og de begrensede mulighetene pandemien gir til å ha direkte kundekontakt. Faren for at dette blir langvarig er meget reell akkurat nå, med de økonomiske følger det medfører for oss alle, sier Hannestad.

SOFIE VOSSIUS

Fisher Scientific

Regional Sales Manager BeNeLux and Nordic area

Hi Sofie, what are you currently working on?
Currently, I am working together with our Norwegian sales team to implement some of the tender contracts we won and we are also in the process of our annual contract renewals. Although COVID-19 still is an unpredictable player, I am looking ahead to 2021, thinking about initiatives and strategies to stay connected with my team and our customers. Besides that I am actively recruiting for a new account manager in Norway.

How do you keep yourself updated about the medtek and lab industry? Do you have any tips?
I try to stay up to date through following classic news channels and LinkedIn. Furthermore at Fisher Scientific, we have good internal support with industry specific newsletters and many of our suppliers keep us up to date on new techniques and products by providing training sessions, even in this new virtual world. I also like listening to Simon Sinek and his ideas on inspirational leadership.

What do you think is the biggest challenge(es) the industry faces at the moment?
The biggest challenge for our industry is without doubt COVID-19 and the uncertainty that comes with it. We need to find ways to keep in touch with colleagues and customers while working more and more from home. Also COVID-19 has increased demands for specific products all over the world, creating temporarily shortages of some products. Under these uncertain circumstances it is even more difficult to answer long term tenders for some of these products, says Vossius.

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: