Hei Vigdis, hva jobber du med for øyeblikket?
Utfordringene har stått i kø det siste halve året, fra bekymringene for at fabrikkene i UK skulle bli rammet av Covid-19, med påfølgende ringvirkninger både på leveranser, back orders og leveransedyktighet ut mot kundene - til om vi her i Norge i større eller mindre grad må lukke ned eller personalet må i karantene/isolasjon. Men, som andre har sagt før meg, «the show must go on».
Fysiske møter med kunder har i stor grad ikke vært mulig. Dette har blant annet resultert i en bratt læringskurve for å bruke nye kommunikasjonsverktøy. Teams-, webinar- og Zoom-møter er nå velkjente plattformer, og vi blir bedre dag for dag. Telefon og mail er nåtidens kundekontakt, men dette gjelder for alle, så viljen og evnen er stor til at vi sammen med kundene får dette til. Vi har travle dager og salget går godt.
Hjemmesiden vår er i konstant utvikling, både hva gjelder Covid 19-informasjon, pasientinformasjon og våre nye digitale undervisningsmoduler: «Discovery series», som teamet i UK har arbeidet mye med og hvor nye moduler planlegges. Produktutvikling tar lenger tid og kliniske utprøvinger er krevende, men vi skal komme i mål. I tillegg til dette, arbeider jeg med strategien for de neste tre årene og 2021-budsjettet. Tiden har også vært travel med implementering av nytt anbud i Helse Midt og Helse Nord.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Zoom-møter med teamet i UK og kontakt med kunder. Tidligere var utstillinger og messer viktige areaner (både nasjonalt og internasjonalt). Håpet er at Q3 og Q4 2021 kan åpne for dette igjen. Dette vil imidlertid være avhengig av de til enhver tid gjeldende smittetall og smittevernsregler. Fagblad som Sykepleien og internasjonale tidsskrift innen stomisykepleie, markedsføring og ledelse, bidrar også til faglig oppdatering. Det at reiser er begrenset til et absolutt minimum, gir oss mye tid - tid som vi bruker til egen- og videreutvikling.
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Svak kronekurs, Helfopriser som står på stedet hvil, meget begrensede muligheter til å øke prisene, Covid-19 og de begrensede mulighetene pandemien gir til å ha direkte kundekontakt. Faren for at dette blir langvarig er meget reell akkurat nå, med de økonomiske følger det medfører for oss alle, sier Hannestad.