Hei Nina, hva jobber du med for øyeblikket?
Vi har i høst jobbet med anbudsbesvarelse for medisinske næringsmidler til Sykehusinnkjøp. Dette er et stort og viktige produktområde for oss, både i sykehus og utenfor sykehus. Ellers går mye av tiden til å planlegge og forberede for alternative måter å kommunisere med våre kunder på. Det er spennende å utfordre oss selv og vårt dyktige salgsteam til å tenke nytt. Vi har blant annet akkurat lansert en ny nettside for sluttbrukere (fresubin.no) for å øke kjennskapen til næringsdrikker, til varemerket vår Fresubin og hva de kan bety for livskvaliteten for de som grunnet sykdommer eller andre tilstander ikke klarer å spise tilstrekkelig selv. I den forbindelse har jeg vært så heldig å få møte og intervjue kreftpasienter med store ernæringsutfordringer, og som har hatt stor nytte av våre næringsdrikker. Dette har vært en sterk og fin opplevelse, og resultert i to flotte filmer som ligger ute på fresubin.no.
Medisinske næringsmidler blir ofte omtalt som medisinske utstyr i offentlige sammenhenger, selv om det er en helt selvstendig kategori med egen forskrift og egen § i blåreseptforskriften. Sammen med Melanor jobber jeg derfor med å øke kjennskapen til kategorien og rammebetingelsene for medisinske næringsmidler overfor myndighetene. Dette er spennende arbeid med langsiktig horisont.
Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Jeg deltar alltid på ESPEN-kongressen, som er den store årlige europeiske happeningen for alle som har en interesse for klinisk ernæring. Videre deltar jeg på så mange webinar som jeg har mulighet til på nutritionevent.com, kreftforeningen.no samt leser og lytter til Kreftkompasset sine blogger og podcaster. Nyhetsbrevene fra Helfo er også nyttige.
Nå holder jeg aktivt på å holde meg oppdatert om alle mulighetene som finnes innen digital kommunikasjon. Jeg aksepterer oftere henvendelser enn det jeg gjorde før, fra eksterne aktører som gjerne vil presentere sine løsninger. Det vil jeg si at har vært utbytterikt
Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Det viktigste akkurat nå, er etter min mening å gi sine ansatte god mestringsfølelse under de nye betingelsene vi lever under. Å gi dem verktøy, opplæring og støtte til å kunne utføre oppgaver og møter med sine kunder på nye og konstruktive måter. Videre er det å utvikle disse nye og konstruktive måtene å kommunisere på som gagner begge parter, forteller Foreid Brechan.