Tre faglige til tre i bransjen

Publisert

Vi har stilt tre i bransjen tre spørsmål som gir oss et innblikk i hva de jobber med for tiden, tips for å holde seg faglig oppdatert og hva de mener er bransjens utfordring akkurat nå. Møt Siri Løken Midtgaard, Nina Foreid Brechan og Johan Simon Gjendem.

SIRI LØKEN MIDTGAARD

VWR, part of Avantor

Quotation, Tender and Special Function Manager

Hei Siri, hva jobber du med for øyeblikket?
Min hverdag består mye av tilrettelegging og oppfølging rundt anbud og tilbud. Jeg jobber kontinuerlig med å sikre at vi internt har en god anbudsprosess som gjør oss sterke i anbudskonkurranser, og som viser at vi er en solid aktør i markedet. Det er viktig med balanserte anbud både for leverandør og kunde, så vi bruker mye tid på høringer og spørsmål under anbudskonkurranser for å få justert anbudene til det beste for begge parter. Som en del av anbudsarbeidet jobber jeg med informasjon og dokumentasjon rundt etisk handel og forbedringer innen miljø. Vi, som et globalt selskap, gjør mye for å forbedre oss innen disse punktene og noen ganger er vi i Norge lenger fremme enn resten av verden. Da spiller vi inn de norske kravene til vår regulatoriske avdeling i Europa slik at dette viktige arbeidet får høy prioritet hos oss.


Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Jeg holder meg faglig oppdatert gjennom nyhetsbrevene fra Melanor, Etisk handel Norge og Anbud365. På LinkedIn følger jeg Ledernytt og finner mange nyttige innlegg fra forskjellige aktører. Og jeg deltar på webinarer holdt av Mercell Norge og Melanor.


Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Mange av utfordringene våre i disse dager har tilknytning til Covid-19 pandemien. Alle har vi utfordringer med svekket krone og ustabil valuta. Det er derfor veldig viktig at vi som bransje får kundene til å forstå at anbudene bør inneholde mulighet for både KPI og valutajustering. Dette vil gi oss en tryggere prisjusteringsmulighet for begge parter, samt styrke vår mulighet til å gi kundene vårt beste mulige tilbud. Levering av Covid-19 relaterte produkter er også veldig utfordrende nå for tiden. Markedet skriker etter produkter og vi som leverandører kjemper for å sikre nokk produksjon, raskest mulig levering og riktige priser ut til kunde, forteller Løken Midtgaard.

NINA FOREID BRECHAN

Fresenius Kabi Norge

Markedssjef Klinisk ernæring

Hei Nina, hva jobber du med for øyeblikket?
Vi har i høst jobbet med anbudsbesvarelse for medisinske næringsmidler til Sykehusinnkjøp. Dette er et stort og viktige produktområde for oss, både i sykehus og utenfor sykehus. Ellers går mye av tiden til å planlegge og forberede for alternative måter å kommunisere med våre kunder på. Det er spennende å utfordre oss selv og vårt dyktige salgsteam til å tenke nytt. Vi har blant annet akkurat lansert en ny nettside for sluttbrukere (fresubin.no) for å øke kjennskapen til næringsdrikker, til varemerket vår Fresubin og hva de kan bety for livskvaliteten for de som grunnet sykdommer eller andre tilstander ikke klarer å spise tilstrekkelig selv. I den forbindelse har jeg vært så heldig å få møte og intervjue kreftpasienter med store ernæringsutfordringer, og som har hatt stor nytte av våre næringsdrikker. Dette har vært en sterk og fin opplevelse, og resultert i to flotte filmer som ligger ute på fresubin.no.

Medisinske næringsmidler blir ofte omtalt som medisinske utstyr i offentlige sammenhenger, selv om det er en helt selvstendig kategori med egen forskrift og egen § i blåreseptforskriften. Sammen med Melanor jobber jeg derfor med å øke kjennskapen til kategorien og rammebetingelsene for medisinske næringsmidler overfor myndighetene. Dette er spennende arbeid med langsiktig horisont.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Jeg deltar alltid på ESPEN-kongressen, som er den store årlige europeiske happeningen for alle som har en interesse for klinisk ernæring. Videre deltar jeg på så mange webinar som jeg har mulighet til på nutritionevent.com, kreftforeningen.no samt leser og lytter til Kreftkompasset sine blogger og podcaster. Nyhetsbrevene fra Helfo er også nyttige.

Nå holder jeg aktivt på å holde meg oppdatert om alle mulighetene som finnes innen digital kommunikasjon. Jeg aksepterer oftere henvendelser enn det jeg gjorde før, fra eksterne aktører som gjerne vil presentere sine løsninger. Det vil jeg si at har vært utbytterikt

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Det viktigste akkurat nå, er etter min mening å gi sine ansatte god mestringsfølelse under de nye betingelsene vi lever under. Å gi dem verktøy, opplæring og støtte til å kunne utføre oppgaver og møter med sine kunder på nye og konstruktive måter. Videre er det å utvikle disse nye og konstruktive måtene å kommunisere på som gagner begge parter, forteller Foreid Brechan.

JOHAN SIMON GJENDEM

Siemens Healthineers

Country Lead Sales

Hei Johan, hva jobber du med for øyeblikket?
Det som tar mye av hverdagen nå er den krevende situasjonen rundt Covid-19, og de utfordringene vi har i salgs- og installasjonsfasen. De fleste anbudene kan ikke gjennomføres med referansebesøk, og installasjonsteamene fra utlandet må gå i karantene før jobben ute på sykehusene kan påbegynnes.

Hvordan holder du deg faglig oppdatert?
Når det gjelder faglige oppdateringer så gjøres det i all hovedsak gjennom webinarer. Noen tips er å holde mindre fagmøter, smågruppemøter og drøfte enkelt caser med kollegaer. I tillegg har vi gitt medarbeidere større adgang til å ta deltidsstudier, noe de forøvrig finner motiverende.

Hva mener du er bransjens utfordring akkurat nå?
Bransjens største utfordring er å komme gjennom denne unntakstilstanden (uten for store økonomiske tap) med å serve sykehusene og de private helseaktørene etter de retningslinjene som foreligger. Når vi kommer over i en mer forutsigbar hverdag er tiden inne for å sitte sammen og ta lærdom av pandemien, og implementere løsninger som vil ruste helsevesenet bedre for fremtiden. I den forbindelse håper jeg at digitalisering og bruk av nye e-helseløsninger settes høyt på listen, avslutter Gjendem.

 

Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: