Oppsummering: Melanors arbeid under koronakrisen

Publisert

Rebekka Reitan | Som følge av koronakrisen har medtek- og lab-bransjen blitt utsatt for flere utfordrende problemstillinger, blant annet med tanke på valutasituasjonen og prisjusteringer. Melanor har derfor iverksatt en rekke ulike tiltak og har blant annet sendt flere henvendelser rettet mot ulike deler av myndighetene, helseregionene og departementene.

Melanor har varslet om problemstillingene til ulike instanser, blant annet til Sykehusinnkjøp, NAV, Statsbygg, de regionale helseforetakene, Helsedirektoratet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet ved Bent Høie og til Stortingets næringskomité.

 

Melanor venter fortsatt på offisielle tilbakemeldinger fra helseregionene og fra Helse- og omsorgdepartementet. Melanor erfarer at de ulike instansene utviser en åpenbar mangel på koordinerte tilbakemeldinger. Vi opplever også at håndteringen og kommunikasjonen rundt medisinsk utstyr under koronapandemien praktiseres ulikt fra til region til region, og at denne kommunikasjonen er svært fragmentert.

 

Når Melanor på vegne av bransjen sender offentlige henvendelser så forventer vi respons. Men vi ser at de sakene vi har tatt opp, er så kompliserte at de ikke klarer å samkjøres, hverken operativt på regionsnivå eller på strategisk nivå i departementene. Det ser ut til at de ulike direktoratene og helseforetakene ikke makter å koordinere slike komplekse saker under koronakrisen.

 

Vi oppfordrer derfor myndighetene til å tre ut av handlingslammelse og inn med politisk vilje og evne til å ta tak i problemstillingene som berører den norske medtek- og lab-bransjen samt hele Norges helsevesen.

 

Medlemsundersøkelse: Konsekvenser av koronakrisen

I uke 18 gjennomførte Melanor en medlemsundersøkelse for å kartlegge koronakrisens konsekvenser i medtek- og lab-bransjen. Resultatene fra undersøkelsen benyttes blant annet i kommunikasjon med myndigheter og helseforetak for å synliggjøre koronakrisens utfordringer, samt for å få aktualisert nødvendige tiltak. Av denne årsak vil resultatene fra undersøkelsen publiseres i uke 20.

 

Foreløpig oversikt over Melanors arbeid under koronakrisen

  • 23/3 henvendelse til Næringsdepartementet og Helsedirektoratet «Alvorlige økonomiske konsekvenser av COVID-19 krisen for helsetjenestens kontraktsfestede leverandører»
  • 24/3 henvendelse til Helse- og omsorgsdepartementet om forslag til forlenget overgangsperiode vedr. MDR og IVDR
  • 25/3 henvendelse til Virke «Alvorlige økonomiske konsekvenser av COVID-19 krisen for helsetjenestens kontraktsfestede leverandører»
  • 26/3 pressemelding «Valutabestemmelser kveler medtek- og lab-bransjen»
  • 27/3 henvendelse til representantene i Stortingets næringskomite «Korona - nå må offentlig innkjøpsmakt brukes klokt»
  • 29/3 kronikk i Dagens Medisin: «Hvor er krisetiltakene for medtek- og laboratoriebransjen?»
  • 30/3 sak i Shifter: «Tre corona-utfordringer i den etablerte medtech-bransjen»
  • 31/3 sak i Anbud365: «Kritisk for leverandører av sårt tiltrengt medisinsk utstyr»
  • 1/4 Medlemsmøter / webinar om kontraktsrettslige utfordringer i lys av Koronakrisen
  • 1/4 Medlemsverktøy: Brev om bristende forutsetninger og kontraktsforhandling om pris/ valutajustering
  • 2/4 varsel om «Koronakrisens konsekvenser for leverandører med avtaler om av levering av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr til helseforetakene (sykehusene)». Mottakere: Administrerende direktører i de regionale helseforetakene (RHF), Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet.
  • 2/4 bloggpost i Dagens Medisin: «En honnør til medtek- og lab-bransjen i Norge»
  • 3/4 henvendelse til Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Anne Grete Erlandsen
  • 3/4 henvendelse til Helse- og omsorgsdepartementet «Høring forskrift til lov om medisinsk utstyr - straffebestemmelser - MDR og IVDR»
  • 5/4 sak i NRK: «Dette er korona-pandemiens mange paradokser»
  • 20/4 medlemsverktøy: dokumenter sendt på e-post til hovedkontakt «Permitteringer, valutaklausul og krav om dokumentasjon»
  • 21/4 møteforespørsler til politikere i Stortingets Helse- og omsorgskomite
  • 22/4 henvendelse til Legemiddelverket: «Egenproduksjon av medisinske tester – behov for informasjon»
  • 27/4 purring på henvendelse til administrerende direktører i de regionale helseforetakene (RHF)
  • 27/4 medlemsverktøy: dokument sendt på e-post til hovedkontakt «Ferieloven - vurdering av behov for tiltak»
  • 27/4 henvendelse til Helsedirektoratet og Helse- og omsorgskomiteen: «COVID-19: Viktig om helsetjenestens leveranser av medtek- og labutstyr»
  • 28/4 eskalering til Helseminister Bent Høie «Forsyningslinjene for medisinsk utstyr og labutstyr – situasjonen er kritisk»
  • 28/4 gjennomføring av Melanors medlemsundersøkelse: Konsekvenser av koronakrisen
  • 28/4 henvendelse til Helse- og omsorgsdepartementet «Midlertidige endringer i helseberedskapsloven (endringer for å avhjelpe konsekvenser av covid-19)»
  • 30/4 møte med representanter fra Helse- og omsorgskomiteen
  • 20/5 purring på henvendelse til Helse- og omsorgstepartementet «Manglende svar på Melanors henvendelser til HOD»
  • 22/5 sak i NRK.no og NRK P2 Dagsnytt: «Advarer mot mangel på viktig medisinsk utstyr»
  • Prosjekt med Standard Norge «Standardkontrakt» for medtek- og lab-bransjen
  • Flere og ulike henvendelser til NAV, Helfo, Statsbygg, de Regionale helseforetakene og Sykehusinnkjøp
  • 12/6 Melanor hadde møte med Sykehusinnkjøp HF og RHFene, representert ved Helse Nord RHF, om ekstraordinære prisjusteringer for avtalefestede leverandører av lab- og medisinsk utstyr.
  • 23/6 Melanor sendte brev til RHFene der vi senest og innen 1. juli krever å få utlevert retningslinjene som er tatt i bruk for individuell håndtering av søknader om prisendringer. RHFene svarte at de vil behandle saken 2. juli.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: