NAV med informasjon til sine avtaleleverandører på hjelpemiddelområdet

Publisert

På bakgrunn av den ekstraordinære situasjonen med koronaviruset har NAV sendt ut informasjon til sine avtaleleverandører.

"Det er svært viktig at leverandørene holder NAV løpende oppdatert om forhold som er av betydning for utførelsen av de kontraktsrettslige forpliktelsene" sier kontorsjef Christian Lupke i NAV Kontor for brukeranskaffelser, og legger til: "Vi erkjenner at det er en krevende tid for våre leverandører og at det i perioden fremover vil kunne dukke opp utfordringer som krever samarbeid og forståelse. NAV vil søke å bidra til hensiktsmessige løsninger innenfor gjeldende rammeverk".

NAV opplyser i informasjonen at de vil forsøke å opprettholde driften, men med nødvendige tilpasninger:

  • Leverandørene må påregne et lavere aktivitetsnivå i denne fasen av pandemien.
  • Graden av levering direkte til bruker vil øke der det er mulig.
  • Omfanget av tjenesteutføring vil bli redusert.
  • På noen områder vil graden av gjenbruk økes.

Håndhevelse av avtaler

Utgangspunktet er at avtaler om kjøp av hjelpemidler til NAV skal holdes slik de er inngått, også under utbruddet av koronaviruset.

NAV legger imidlertid til grunn at den ekstraordinære situasjonen som har oppstått på bakgrunn av koronaviruset, vil kunne være å anse som en force majeure-situasjon. Dersom leverandører på bakgrunn av situasjonen ikke kan oppfylle sine plikter etter avtalen, må leverandøren uten ugrunnet opphold varsle NAV om dette. Leverandøren skal varsle avtaleansvarlig i Kontor for brukeranskaffelser samt Sentral forsyningsenhet.

Tilpasninger av driften ved NAV hjelpemiddelsentral

Situasjonen og forholdene ved NAV hjelpemiddelsentraler er noe forskjellig og tiltakene som iverksettes vil derfor også variere i grad og omfang. Spørsmål som knytter seg til driften ved den enkelte NAV hjelpemiddelsentral må rettes til den sentralen det gjelder.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: