Melanors medlemsbedrifter har medarbeidere som, på linje med alle andre, er utsatt for smitte. Vi leverer utstyr til diagnostikk og behandling, som nå er kritisk utstyr for helse-Norge.
Medarbeidere i medlemsbedriftene er i daglig kontakt med leger, sykepleiere og andre medarbeidere på sykehus og andre helseinstitusjoner. Og i sitt arbeid treffer de også pasienter. Det stiller store krav til oss som bransje, som bedrifter og som enkeltmedarbeidere.
Vi har følgende anbefalinger til våre medlemmer
- En ansvarlig person - Bedriften bør utpeke en ansvarlig som har som prioritert oppgave å følge med på hva som til enhver tid er myndighetenes råd. En sikker kilde til informasjon er: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/
- Arbeidsgruppe med daglige møter - Større bedrifter bør vurdere å nedsette en arbeidsgruppe som i denne perioden møtes daglig. Gruppen bør ligge direkte under toppledelsen og ha relativt vide fullmakter.
- Kartlegg eksisterende kriseplaner - Større bedrifter bør kartlegge hva som finnes av kriseplaner og vurdere om de i større eller mindre grad kan brukes.
- Analyser hvem som kan rammes - Det bør snarest utarbeides en analyse av hvordan koronakrisen kan ramme. Det gjelder medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og deres underleverandører, helsemyndigheter og kundegrupper på alle nivåer
- Rutiner for atferd - Større bedrifter bør etablere rutiner for medarbeidernes atferd i tiden som kommer. Se Folkehelseinstituttets sider: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/
- Klare holdninger - Bedriften bør ha en klar holdning når det gjelder hygieneråd, reiser i Norge, reiser utenfor Norge, møter internt og eksternt, deltagelse i konferanser og seminarer, kontakt med helsepersonell, kontakt med andre kunder og kontakter, når det gjelder besøk hos kunder må medarbeiderne følge den enkelte bedrifts/helseinstitusjons anvisninger, bruk av hjemmekontor, bruk av telefonmøter og bruk av videokonferanser (når det gjelder bruk av videokonferanser, bør det tilrettelegges spesielt, slik at de oppfattes som et velfungerende alternativ).
- Håndtering av smitte, uro og karantene - I tillegg bør det etableres rutiner for håndtering av smitte blant medarbeidere, smitte blant kunder, smitte hos leverandører, smitte i andre relevante grupper, uro blant medarbeidere som har mistanke om at de er smittet, medarbeidere som er i karantene under eller etter reise og oppfølgning av syke og deres nærmeste. På disse områdene kan det ofte være klokt å gå utover rådene fra myndighetene. Melanor har overfor myndighetene etterlyst retningslinjer for hvordan ansatte i medlemsbedriftene skal opptre når de skal på jobb i helseinstitusjonene.
- Rutiner for kommunikasjon - Bedriften bør vurdere egne rutiner for kommunikasjon til samarbeidspartnere på alle nivåer. Det bør også vurderes om rutinene skal synliggjøres på hjemmesiden.
- Internkommunikasjon - Løpende informasjon til, og kommunikasjon med, medarbeiderne er en selvfølge i en situasjon som denne. På samme måte som myndighetene nå gir daglige oppdateringer til befolkningen, bør bedriften ved behov oppdatere medarbeiderne.
- Kontakt gjerne Melanor - Dersom det dukker opp spørsmål som ikke er dekket i dette notatet, ta gjerne kontakt med Melanor på post@melanor.no