Mange kontrakter mangler klausuler som gjør det mulig å endre pris i avtaleperioden. Denne og flere andre ubalanser i kontraktsmaler har Melanor gjentatte ganger påpekt. COVID-19-situasjonen har til fulle vist hvordan denne type ubalanserte avtaler som benyttes av store offentlige innkjøpere, gir uønskede virkninger.
Leverandørene har i denne vanskelige situasjonen vært seg sitt ansvar bevisst, oppfylt sine kontraktsforpliktelser og bidratt til den nasjonale dugnaden.
Ekstraordinær situasjon
Melanor har fått gehør hos politikere om at COVID-19-situasjonen er ekstraordinær, og at priser i avtaleperioden kan justeres med inntil 50 prosent. Ekstraordinære midler har blitt bevilget for kjøp av medisinsk utstyr.
Tung faglig ekspertise på offentlige anskaffelser mener også at det offentlige har en plikt til å hjelpe sine leverandører i en slik situasjon.
Landets regionale helseforetak (RHF) har i svar til Melanor vist at de ikke deler den oppfatningen av situasjonen. Melanor har derfor måttet presse frem en løsning med mulighet for kompensasjon for økte kostnader for leverandørene.
Ny søknad når midlertidig godkjenning utløper
Etter at Sykehusinnkjøp på vegne av RHF i mai opprettet et system for å søke om prisjusteringer, viser tall fra Sykehusinnkjøp at det per 20. august var kommet inn 363 søknader. Av disse er 257 saker ferdigbehandlet, 63 er klare for behandling og 43 saker er under arbeid. De som har fått godkjent midlertidige søknader om justering av pris, må søke på nytt når midlertidig godkjenning utløper.
Ulik behandling
Melanor krever transparens, forutsigbarhet og likebehandling i prosessen for prisjustering. Vi har også vært enige med RHF om at et system må sørge for likebehandling. Dessverre viser praksis at de ulike helseforetakene ikke vurderer like søknader likt, noe vi mener ikke er akseptabelt.
På bakgrunn av dette har Melanor krevd å få innsyn i de retningslinjene RHF har bekreftet at de benytter for håndtering av søknader om prisendringer. RHF avviste vår innsynsbegjæring og Melanor anket avslag på denne. Anken er avvist og RHF står på sitt om at informasjonen kan unntas offentligheten. Helseforetakene videresendte klagen til Helse- og omsorgsdepartementet hvor klagen nå venter på behandling.
Kritisk til gjennomføring
Melanor anerkjenner at det er etablert et system for ekstraordinære og midlertidige prisjusteringer, men vi er kritiske til gjennomføringen. Det tok alt for lang tid før systemet ble opprettet. Vi mener også at Sykehusinnkjøp burde fått delegert myndighet til å ta avgjørelser på vegne av RHF, da dette ville ha sikret likebehandling og redusert tids- og ressursbruk.