COVID-19 og prisjusteringer: Sak behandles 2. juli

Publisert

Rebekka Reitan |  juni 2020 hadde de regionale helseforetakene representert ved Helse Nord RHF, Sykehusinnkjøp HF og Melanor møte om ekstraordinære prisjusteringer for avtalefestede leverandører av lab- og medisinsk utstyr.

Omfattende problem for flere leverandører
Bakgrunnen for møtet er at Melanor under koronakrisen har vært bekymret for situasjonen omkring helsetjenestens forsyningskanaler for viktig medisinsk utstyr. Prisutviklingen på markedet for utstyr har vært sterkt økende og sammenfalt med en ekstraordinær valutasituasjon. Leverandører av medisinsk- og labutstyr har i dag kontrakter med helseforetakene der kontraktsprisene er «faste», uten mulighet for å foreta prisjustering. Dette har hatt konsekvenser for Norges tilgang på varer, i et marked hvor andre kunder har vært villige til å betale markedspris. Situasjonen innebærer at det leveres med sterkt reduserte marginer og i en del tilfeller med negativ margin, og over tid er ikke dette bærekraftig for bedriftene.

Når leverandørene som i dag forsyner helsetjenesten med kritiske varer og tjenester ikke lenger kan levere utstyr, kompetanse eller service, utgjør det en stor risiko for sikkerheten til norske pasienter. Helseforetakenes leveranser av kritisk utstyr og oppfølging rammes da med umiddelbar effekt. Melanor har gjennom en undersøkelse blant medlemsbedriftene fått konstatert at problemet er omfattende for flere leverandører.

I mai informerte Sykehusinnkjøp Melanor om at det var opprettet et system for å søke om prisjusteringer. Sykehusinnkjøp mottar og videresender søknadene til de ulike RHFene som avgjør hvilke søknader som blir innvilget. Manglende informasjon om systemet betyr at det er tilfeldig om leverandører får kjennskap til systemet, og i tillegg er det umulig å etterprøve om leverandørene er sikret likebehandling.

Våre krav til RHFene og Sykehusinnkjøp 
Melanor krever et effektivt system for raskere avgjørelser, og var i forkant av møtet tydelig på behovet for å diskutere konkrete tiltak for bedre håndtering av søknader om ekstraordinære prisjusteringer på bakgrunn av koronasituasjonen. Melanor mener det bør ligge til rette for en effektiv og rask behandling av søknader ettersom:

  • Regjeringen har pekt på oppdragsgivers mulighet for å foreta ekstraordinære prisjusteringer av kontrakter.
  • Stortinget har åpnet for ekstra midler for å dekke økte kostnader for in vitro-diagnostisk og medisinsk utstyr.

  • Melanor mener at leverandørene har et rettslig grunnlag for å kreve prisendringer med bakgrunn i endrede forutsetninger.  

Ba om svar innen 1. juli
Melanor mener utfordringen nå er at mandatet for endelig beslutning ligger hos den enkelte kontraktseier (HF/RHF), etter saksforberedelse hos Sykehusinnkjøp. «Dobbel» behandling av disse sakene er meget tid- og ressurskrevende.

Melanor krever transparens, forutsigbarhet i prosessen og likebehandling av leverandørene.

I møtet 12. juni ble det bekreftet at de fire RHF’ene har tatt i bruk et sett retningslinjer for individuell håndtering av søknader om prisendringer. I etterkant av møtet sendte Melanor derfor de fire RHFene brev med krav om å få disse retningslinjene utlevert, snarest og senest innen 1. juli 2020. Vi viser til offentlighetslovens bestemmelser om offentlighet i forvaltningen.

I følge RHFene skal saken skal behandles 2. juli, og svar vil bli gitt etter den dato.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: