Flere gjennomslag under koronakrisen
I tett samarbeid med medlemmer, har vi fått gjennomslag for en rekke saker. Blant annet er det blitt innvilget nødvendige ekstraordinære prisjusteringer for medisinsk utstyr på blå resept, vi har fått gehør hos politikere om at COVID-19 situasjonen er ekstraordinær og at priser i avtaleperioden kan justeres med inntil 50 prosent og det er kommet et felles system for forberedende saksbehandling av søknader om prisjusteringer i Sykehusinnkjøp. En bransjestandard for smittevern og bransjens adgang til helseinstitusjoner er også under utarbeidelse.
En av de mest prioriterte sakene vi har jobbet med i år, er balanserte kontrakter. Leverandører av hjelpemidler, IVD-medisinsk, øvrig medisinsk utstyr og laboratorieutstyr til det offentlige helsevesen, opplever at kontraktene i stor grad er ubalanserte. Melanor har på bakgrunn av dette inngått en avtale med Standard Norge, som skal lede arbeidet frem mot en etablering av standardiserte og balanserte avtalevilkår for vår bransje. Første del av arbeidet er ferdig og Standard Norge har levert en utredningsrapport, samt at de er i gang med å lage en kontraktsstandard for laboratorie- og medisinsk utstyr og tjenester.
Etter fusjonen mellom Lab Norge og Medtek Norge, har vi fått en sterkere og tydeligere bransjepolitisk stemme, og vi er aktive på langt flere arenaer og prosesser som høringer, utvalg og referansegrupper enn tidligere. Dette har resultert i at vi har fått gjennomslag for flere saker for vår bransje, men fortsatt er det mye arbeid som gjenstår.
Forbedret medlemstilbud
Medlemsundersøkelsen fra juni viste at 85 prosent av Melanors medlemmer var godt fornøyde med medlemskapet, og over 80 prosent var svært tilfredse med Melanors arbeid og kommunikasjon under koronakrisen. Ifølge mange medlemmer gir det merverdi at man kan bli med å påvirke bransjens rammebetingelser, få tilgang til et unikt nettverk og muligheter for å øke sin egen kompetanse gjennom seminarer, kurs og aktiviteter. Vi i Melanor opplever kontakten med våre medlemmer sterkere enn noensinne, og vi håper dette vil vedvare inn i 2021.
I år har vi også forsterket medlemstilbudet vårt, da vi inngikk samarbeidsavtaler med advokatfirmaet Arntzen de Besche og IT-selskapet Dynamic. Sammen med våre samarbeidspartnere tilbyr vi en rekke gode medlemstilbud som rådgivning, webinarer og HR-nettverk.
Medlemskontingenten 2021
2020 har også gitt oss nye medlemmer, og vi håper at enda flere bedrifter melder seg inn. På onsdag starter vi kartleggingen av medlemmenes omsetning, som danner grunnlag for kontingenten. Vi vil sende ut mail til alle hovedkontakter som presiserer rutinene for innrapportering og fristene for dette.
Det er nå viktigere enn noensinne med en sterk bransjeorganisasjon, og at leverandørene av lab- og medtekutstyr støtter opp under Melanors arbeid. Dette året har vist tydeligere enn noen gang hvor viktig dette er.
Vil du motta nyheter fra Melanor?
Meld deg opp på vårt nyhetsbrev!