NHOs kompetansebarometer 2024: - Kompetanseutvikling må settes i system der de barnehageansatte er, og ikke i en foredragssal

Publisert

Fra lanseringen av NHOs Kompetansebarometer 2024.

Høsten 2024 gjennomførte NHO den ellevte runden av NHOs kompetansebarometer, som er en stor undersøkelse av kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Årets barometer ble presentert 13. Februar, med blant annet NHO Geneo-medlemmer på scenen.

Torsdag 13. februar lanserte NHO kompetansebarometeret for 2024 på Noroff Fagskole. Jon Furholt, forsker og prosjektleder fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) holdt en innledning om rapporten. Årets barometer estimerer at NHO-bedriftene manglet 33.900 personer med riktig kompetanse i 2024. Rapporten viser også at 6 av 10 bedrifter oppgir at de mangler kompetanse. 

– Kompetansemangelen går direkte utover bedriftenes konkurranseevne. Konsekvensene er blant annet at bedriftene taper kunder og må redusere aktiviteten sin. Derfor må vi gjøre særlig to ting: i større grad utdanne etter arbeidslivets behov, og sørge for at enda flere får påfyll av kompetanse gjennom hele arbeidslivet, sier Anniken Hauglie, viseadministrerende direktør i NHO. 

– Bedriftene mangler kompetanse på alle nivåer, og det er størst mangel på folk som har fagbrev. Selv om rekordmange valgte yrkesfag i fjor, er det fortsatt behov for at enda flere velger å ta fagbrev innen eksempelvis bygg og anlegg, elektro og teknologi- og industrifag, sier Hauglie. 

Sigrun Aasland, forsknings- og høyere utdanningsminister var også til stede under lanseringen og delte Hauglies ønske om å få flere til å velge yrkesfag. 

På slutten av arrangementet var det rigget for et panel, hvor ulike virksomhetsledere fikk drøfte og diskutere hvordan de opplever tilgangen på kompetanse sett fra egen virksomhet, hvilke utfordringer de ser, og hva de eventuelt ønsker at politikerne må ta tak i. Fra NHO Geneos medlemmer deltok Kristin Voldsnes, divisjonsdirektør i Norlandia Barnehagene, i panelet. 

I panelet var også Marianne Grimsøen, Head of Product and Performance Cleaning, ISS Norge, Tore Bakke, administrerende direktør, Bravida og Kristin Nyberg, administrerende direktør, Twoday. 

Voldsnes forteller om en barnehagesektor som har hatt og fortsatt mangler kompetanse. På landsbasis mangler det 3.500 barnehagelærere. Hun peker på at pedagog og bemanningsnorm hindrer annen viktig tverrfaglighet inn i barnehagene, som er i tråd med samfunnets behov og i mangel på nok barnehagelærere. Normen utfordrer dermed det generelle kompetansenivået hos de ansatte i barnehagene. Med barnehagens rolle som første del av utdanningsløpet og den forbyggende funksjonen barnehagene har, så er dette noe politikeren må se på.  

- I Norlandia barnehagene er veiledning innenfor alle ansatte grupper et viktig grep for å heve kompetansenivået. Videre er lederutvikling viktig for å gjøre ledere robuste for de utfordringene barnehagene står ovenfor. At barnehagen holder tritt med den digitale utvikling, for å effektivisere dagen og bruke digitale verktøy er også viktig, sa Voldsnes. 

Hun sa videre:  

- Kompetanseutvikling må settes i system der de barnehageansatte er, og ikke i en foredragssal. 

 

Om Kompetansetbarometeret: 

Rapporten lages av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og de foregående undersøkelsene har gitt viktig kunnskap om bedriftenes kompetansebehov og skapt mye debatt om temaet.  

I undersøkelsen svarer bedriftene på i hvilken grad de har et udekket kompetansebehov, og konsekvensene av dette. Bedriftene får også spørsmål om kompetansebehov etter fagområder, utdanningsnivå, typer yrkesfag, samt ingeniørbehov.  Det var to særtema Kompetansebarometeret dekket i 2024: Rekruttering og arbeidskraftsreserven, og IKT og behovet for digital kompetanse. 

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: