Kravet om at alle barnehager skal være selvstendige rettssubjekt ble innført i barnehageloven 1. januar 2023. Nå foreslås det fra regjeringen en forskrift som kan gi unntak fra loven.
Les lovproposisjonen her.
Det essensielle i unntaket:
- å utvide unntaksadgangen for åpne barnehager, og å innføre en egen hjemmel for departementet til å gjøre unntak for kravet.
- å benytte nevnte forskriftshjemmel til å unnta «barnehager som eies av et sokn i Den norske kirke» fra kravet om å være «selvstendig rettssubjekt»
NHO Geneo er positive til dette, fordi det er et godt steg på vegen til at alle barnehager kan fritas fra kravet.
Utfordringer:
Det som landsforeningen reagerer på at regjeringen i forslaget sier at:
- Økonomiske hensyn eller utfordringer som er felles for mange av de private barnehagene, vil ikke gi grunnlag for at det foreligger et særlig tilfelle.
- Et annet eksempel til unntak kan være tilfeller der en organisering i tråd med kravet om å være et selvstendig rettssubjekt vil gi et dårligere barnehagetilbud uten at dette skyldes økonomiske forhold.
NHO Geneo er negative til dette fordi det er en forskjellsbehandling mellom offentlige og private barnehager. Det at private barnehager ilegges krav med økonomiske konsekvenser, og ikke kommunale barnehager, medfører en økonomisk forskjellsbehandling som rokker ved likebehandlingsprinsippet i barnehageloven § 19. Kravet gir private barnehager betydelige administrative kostnader, anslagsvis engangskostnader på til sammen kr 61 millioner og årlig kr 103 millioner. NHO Geneo stiller spørsmål ved om et slikt fordyrende krav for private barnehager er til barnas beste.
Departementet har ikke vurdert konkurransevridninger administrative forslag gir, og hvordan ulike rammevilkår påvirker forholdet mellom private og kommunale barnehager opp mot økonomisk likebehandling. NHO Geneo mener at forslag som svekker den økonomiske likebehandlingen av private og kommunale barnehager må være begrunnet i strenge samfunnsmessige hensyn.
NHO Geneo mener at vilkåret om at hver barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt utgjør en ikke-rettferdiggjort restriksjon på etableringsretten. Forslagene til unntak fra vilkåret underbygger at selveste innføringen av selvstendige rettssubjekt er uforholdsmessig.
Kravet om revisjon er ikke tilstrekkelig utredet. Regjeringen anerkjenner at kravet betyr kostnader, men skriver ikke noe om hvordan kravet skal finansieres. At regjeringen foreslår en forskrift med unntak for noen barnehager, kan vanskelig illustrere annet enn at vilkåret og det samfunnsmessige behovet for at barnehagene må være selvstendige rettssubjekt egentlig ikke er nødvendig.
NHO Geneo mener økonomiske tilsyn kan utføres uten at barnehager må værer selvstendig rettssubjekt, og at kravet om selvstendig rettssubjekt bør oppheves for alle barnehager.
Det økonomiske tilsynet i Utdanningsdirektoratet har utført flere tilsyn i 2022, før kravet om selvstendig rettssubjekt ble innført.