Fra venstre: Torbjørn Sølsnæs, bransjedirektør for barnehagebransjen, Tone Mila, fagsjef i barnehagebransjen, og Kaia Lie-Petterson, daglig leder i Montessoribarnehagene AS.
NHO Geneo besøkte nylig barnehagekjeden Montessoribarnehagene Solsikken i Oslo. Besøket ga innsikt i hvordan et nøye forberedt miljø og fokus på uforstyrret lek og læring kan bidra til barns utvikling, individuelt og i fellesskap.
Tirsdag 3. september besøkte Torbjørn Sølsnæs, bransjedirektør for barnehagebransjen, og Tone Mila, fagsjef i barnehagebransjen, medlemsbarnehagen Montessoribarnehagen Solsikken Gladheim i Holmenkollen i Oslo.
– Ved å tilpasse miljøet til barna, gi dem frihet til å velge aktivitet og la deres spontane interesse være drivkraften, får konsentrasjon og læreglede fritt spillerom. Dette skaper i sin tur god selvfølelse, hjelper barnet til å utvikle seg og finne sin plass i miljøet de er en del av, forteller Kaia Lie-Petterson, daglig leder i Montessoribarnehagene AS.
Montessoribarnehagene AS driver Montessoribarnehagene Solsikken, som består av åtte barnehager, syv i Oslo og én i Trondheim. De baserer praksisen sin på montessoripedagogikken – Maria Montessoris pedagogiske filosofi, hvor barns medvirkning og selvstendighet står i sentrum.
Montessoribarnehager har miljøer der alt er tilpasset barnets størrelse og alt av materiell er tilgjengelig for barna uten behov for hjelp av voksen. Lie-Petterson understreker hvor viktig det er at barna får oppleve mestring på egenhånd.
– Vi starter dagen med en tre timers arbeidsperiode, som er en tid med aktive barn i arbeid, lek og konsentrasjon. Denne perioden er ekstra viktig for barnas individuelle utvikling, og for å skape samarbeid og relasjoner med de rundt seg, forteller hun.
Bemanningsnormen utfordrer
Barnehagebransjen står overfor en bemannings- og rekrutteringskrise. Universiteter og høyskoler melder om flere studieplasser enn søkere til barnehagelærerutdanningen. Tall fra SSB viser en nedgang på 43 prosent i søkertallene fra 2021 til 2024. Imens stiller pedagognormen krav om at barnehagene skal ha minst én barnehagelærer per syv barn under tre år og én barnehagelærer per 14 barn over tre år.
I tillegg til pedagognormens krav om antall barnehagelærere, trenger montessoribarnehager personale med montessorikompetanse.
– Vi er naturlig nok helt avhengig av å ha montessoripedagoger i våre barnehager. Vi har foreldre som helt bevisst velger montessoripedagogikk for sine barn, og da er det ikke nok at barnehagen har høy faglig kvalitet, vi må også ha høy montessorifaglig kvalitet, sier Lie-Petterson.
Om montessoripedagogikken
Montessoripedagogikken er en helhetlig utdanning som følger barnet fra fødsel og inn i voksenlivet. Maria Montessori så på de første seks årene som de viktigste i menneskets liv, da grunnlaget for barnets dannelse ble lagt. Derfor er montessoribarnehagen en så sentral del av montessoripedagogikken.