Mandag gikk Oslo Life Science Forum Q2 av stabelen for andre gang. Møteplassen, som er realisert gjennom et samarbeid mellom Simonsen Vogt Wiig, Rud Pedersen og Melanor, finner sted hvert kvartal, og samler sentrale aktører til dialog om utfordringer og muligheter i helsenæringen.
I første del av programmet i Q2 ble det lagt blant annet lagt vekt på innovative anskaffelser og value-based health. På scenen sto Erland Skogli, partner i Menon Economics, Gunnar Mørne, senior strategic account manager i Medtronic, Kari Kværner, CEO og professor C3 Centre for connected Care OUS og BI, og Riche Vestby, ansvarlig innovasjonspådriver helse, Leverandørutviklingsprogrammet.
- Dialogen på scenen tydeliggjør hvor prekært behovet for en nasjonal strategi for medisinsk utstyr er. Investering i medisinsk utstyr vil bidra til å lette utfordringene i helse- og omsorgssektoren, sier Catherine Capdeville, næringspolitisk direktør i NHO Geneo-bransjen, Melanor.
Capdeville viser til at helsenæringen nå er valgt som prioritert sektor for en nasjonal eksportsatsing.
- Vi må ha en plan og investere i riktige løsninger. Uten en strategi for medisinsk utstyr lykkes man ikke som eksportnæring. Skal man skalere opp de norske løsningene, så må man ha et fungerende hjemmemarked, sier hun.
I andre del av programmet gikk Sykehusinnkjøp, ved kategorisjef Øystein Roll, gjennom sin plan for medisinsk forbruksvare. Dette er første plan som lanseresfra Sykehusinnkjøp som del av kategoriprogrammet foretaket har etablert. Til stedet på scenen var også Bente Hayes, administrerende direktør i Sykehusinnkjøp, og Kjetil Istad, seniorkonsulent hos Rud Pedersen.