NHOs Årskonferanse: - Det offentlige må bli en mer kravstor bestiller
Yngvar Tov Herbjørnssønn, administrerende direktør i Norlandia Health & Care Group og styreleder i NHO Geneo.
Yngvar Tov Herbjørnssønn, konsernsjef i Norlandia Health & Care Group og styreleder i NHO Geneo, slo blant annet et slag for tjenesteinnovasjon som fagområde på scenen under NHOs Årskonferanse.
I seksjonen «sammen om løsningene» på NHOs Årskonferanse, deltok Tov Herbjørnssønn på scenen sammen med Dr. Lill Sverrresdatter Larsen, forbundsleder i Norsk sykepleierforbund, Camilla Tepfers, grunder og partner i inFuture og Anniken Hauglie, viseadministrerende direktør i NHO.
- De store velferdsaktørene blir til i et landskap av gode løsninger, som springer ut av de små grasrotinitiativene. Hos oss er det alt fra barnehager til asylmottak som har blitt til på denne måten, og som i dag har blitt store og kan ta de største løftene, sier Tov Herbjørnssønn.
Må invitere til brede samarbeid
Han forteller videre om tjenesteinnovasjonen i selskapet, der blant annet eldreomsorgen ble til etter et ønske om å forene omsorgskompetanse med servicekompetanse fra hotelldrift. Dette for å skape bedre kvalitet på tjenestene.
- Vi bedrifter kan bidra med kompetanse, effektivitet, kapasitet og innovasjon i tjenestene. I en tid med store endringer og utfordringer, så er mitt ønskescenario at det offentlige er tydelige på hvilke behov som må løses, deretter invitere til brede samarbeid om å få frem de gode løsningene, sier han.
Må bli enda mer kravstor
Han presiserer at det vil kreve en god porsjon mot, og at ideologiske kjepphester må legges bort.
- Vi bedrifter vil gjerne ta mer ansvar, og gjerne innenfor tjenesteinnovasjon. Fremtidsutfordringene løser vi best sammen, sier Tov Herbjørnssønn.
- Hva skal til for å få bedre samhandling, spør Anniken Hauglie.
- Det offentlige må tillate seg å være mer offensiv og kravstor bestiller mot teknologi- og aktørmangfoldet som allerede finnes. Jeg vil slå et slag for tjenesteinnovasjon som fagområde. Det må gå raskere frem nå. Vi mangler massivt av personell og kompetanse. Tjenestene må settes sammen på nye måter, med nye verktøy og vi må få til smarte oppgave- og ansvarsglidninger. Dette er ikke enkelt, men jeg er optimistisk, sier Tov Herbjørnssønn.