Onsdag 18.10.23 arrangerte Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Abelia og Digital Norway innspillsmøte om regjeringens digitaliseringsstrategi. Møte ble innleder av den nye digitaliserings- og forvaltningsministeren, Karianne O. Tung, etterfulgt av innlegg fra NHOs Anniken Hauglie, Abelias Øystein E. Søreide og Digital Norways Trond Moengen. Møtet ble ledet av NHOs Rebekka Borsch.
Medlemsbedriften VitalThings var til stede, representert av administrerende direktør Bård Benum, for å gi innspill til den ferske statsråden.
– Kompetanse på kundesiden må videreutvikles for å sikre et bedre samspill og gevinster rundt digitalisering. I Norge har vi god digital kompetanse, men vi trenger enda mer og da må vi tilrettelegge for det, sider Benum.
Benum la press på skole- og utdanningsløpet, og hvordan vi må få inn digital kompetanse tidlig i skolesystemet. Han er bekymret fordi færre unge talenter ønsker å jobbe i små og nyetablerte selskaper. Benum mener bedre rammebetingelser å til for å sikre incentiver for å jobbe i oppstartsvirkomheter.
– Nye virksomheter må spille en rolle og nye løsninger må på plass. Det er en dårlig ide å segmentere gammel arbeidspraksis. Vi har sterke klynger og miljøer i Norge som kan ta frem virksomheter som kan bringe frem løsningene, sier Benum.
Benum tok også opp at digital kompetanse må videreutvikles på kundesiden. VitalThings jobber tungt inn mot offentlig sektor og de ser at det er en rekke kompetanseområder som er viktige og relevante for å få digitale løsninger til å virke. Et av disse områdene er tjenesteinnovasjon, Benum mener det er helt opplagt at dette er et område som må styrkes.
– Innkjøpsprosessen og -kompetansen i offentlig sektor må fokuseres og styrkes. Innovative partnerskap og anskaffelser er viktig. Vi i VitalThings har et svært godt og innovativt partnerskap med St. Olavs i Trondheim. Der utvikler vi verdens første kontaktløse pasientmonitor. Det er et eksempel til etterfølgelse, sier Benum.
VitalThings er et helseteknologiselskap og ble etablert i 2017. De arbeider med og utvikler digitalt tilsyn og prediktiv medisin. Selskapet er etablert på bakgrunn av flere års produktutvikling rundt avansert sensorteknologi. Digitale tjenester, maskinlæring og avansert bruk av data står sentralt i selskapets utvikling.
Cathy Capdeville, næringspolitisk direktør i Melanor, var også til stede og sier at det hun legger merke at flere sektorer har samme behov.
– Det kom tydelig frem at det er behov for de tre K-ene, altså kunde, kompetanse og kapital, på tvers av alle sektorer. En helhetlig og strategisk tilnærming til digitalisering er nødvending. Vi ser frem til videre samarbeid med den nye digitaliserings- og forvaltningsministeren, sier Capdeville.