Sammen med Reidar Holst Christensen, fagdirektør i NHO Geneo-bransjen helse og velferd, deltok Abdimaalik Abdirahmaan, styreleder i Digna, og Anita Tunold, administrerende direktør i Aleris. Abdirahmaan og Tunold presenterte hvordan de jobber for å gjøre helseinformasjon- og kommunikasjon tilgengelig for minoritets- og innvandrergrupper.
– Under pandemien så vi at det var mangel på informasjonsformidling til minoritetsbefolkningen, derfor ble Digna grunnlagt. I Digna jobber vi for informasjon som inkluderer og likeverdige helsetjenester, sa Abdirahmaan.
Digna jobber for informasjon som inkluderer. De gjør offentlig informasjon lett tilgjengelig, mer forståelig for flerkulturelle og bruker erfaringen blant mangfoldet til å bygge ned kulturelle barrierer. Gjennom kulturell tilpasning, kvalitetssikret informasjon og flerkulturelle nettverk jobber de for å gjøre helsetjenester likeverdige og lett tilgjengelig for alle.
– Det handler om å ha innsikt i målgruppene, tillitsskapende informasjon og bruk av riktige kommunikasjonsplattformer, la Abdirahmaan til.
Aleris på samme spor som Digna
– Vi må være der for de som trenger det, og da må vi kunne snakke det språket pasientene forstår best Derfor har vi i Aleris gjort det lett for pasientene å finne ut av hvilken lege som snakker dere språk, slik at de som trenger helsetjenester får det, sa Anita Tunold, administrerende direktør i Aleris.
Aleris mener debatter som dette blir overskygget av dragkampen mellom det offentlige og det private.
– Den norske helsedebatten domineres for mye av hvilke leverandører som skal levere tjenestene. Vi bør ønske alle gode krefter velkommen og gi plass til viktigere temaer som dette, la Tunold til.
Det er en god del av Norges befolkning som dessverre ikke får de helsetjenestene de har krav på. Det er svært bekymringsverdig. Vi mener denne diskusjonen må komme etter hele befolkningen får helsehjelp, uavhengig av tjenesteleverandør, sa Reidar Holst Christensen, fagdirektør i NHO Geneo-bransjen helse og velferd.