Dommen ble fremlagt tirsdag 28. mars. Bakgrunnen for saken er Oslo kommunes anskaffelse (25. november 2020) av langsiktig leie- og tjenesteytingsavtaler for inntil 800 langtidsplasser på sykehjem. Oslo kommune reserverte konkurransen til ideelle virksomheter, noe som betyr at blant annet de to bedriftene (Stendi og Norlandia) ble ekskludert fra å delta i konkurransen. Oslo tingrett har stilt noen tolkningsspørsmål til EFTA-domstolen i en pågående sak som føres, der Norlandia og Stendi påklaget Oslo kommunes anskaffelse til EFTA. Spørsmål var om kommunens bruk av reservasjonsadgangen er i tråd med EØS-retten. Det har EFTA-domstolen nå kommet med en uttalelse om.
- Denne dommen er klargjørende på flere måter. Den fastslår at sykehjem er tjenester og ikke kan skjermes for ideelle i konkurranse begrunnet i myndighetsutøvelse. Det er en viktig klargjøring for oss og ikke minst for Oslo kommune og andre offentlige virksomheter som skal kjøpe helse- og omsorgstjenester gjennom anbud, sier Torbjørn Furulund, bransjedirektør for helse og velferd i NHO Geneo.
NHO Geneo mener at dommen er klar på at det et omfattende kriteriesett som må respekteres, og en norsk praksis hvor man på ideologisk grunnlag reserver kontrakter er ikke på noen måte i samsvar med dommen. Vi finner det ikke tvilsomt at dette uansett må føre til en praksisendring, og at man ikke har fulgt reglene i mange av dagens anskaffelser.
- Bør ha fokus på hvordan vi sikrer best mulig tjenester
Når man skal favorisere fastslår dommen at den rettslige og kontraktsmessige rammen som disse organisasjonene utøver sin virksomhet innenfor, faktisk må være forankret i prinsippene om universalitet og solidaritet, som er en nødvendig del av et velferdssystem, så vel som i hensynet til økonomisk effektivitet og egnethet, og effektivt bidra til det sosiale formål og de mål om solidaritet og budsjettmessig effektivitet som dette system bygger på.
- Disse kriteriene kan enhver organisasjonsform oppfylle og er ikke unike for ideelle virksomheter. Vi kommer til å følge nøye med på hvordan oppdragsgivere konkret begrunner fremtidige anskaffelser innen profesjonstjenester på helse- og omsorg fremover, der konkurransegrunnlaget forbeholdes ideelle virksomheter. Konkurransegrunnlaget er også likt uavhengig av eierskap, ettersom dette uansett er snakk om profesjonstjenester etter lov og forskrift og faglig forsvarlighet, sier Furulund
- Uavhengig av EFTAs dom, bør norske politikere interessere seg for hvordan de får best helse- og omsorgstjenester av høy kvalitet til en samfunnsmessig fornuftig kostnad, sier Furulund.
Prinsipiell viktig sak
- NHO Geneo er ikke part i saken, men vi følger den nøye fordi dette er en prinsipielt viktig sak for oss og mange av våre medlemsbedrifter. Det som er utfordrende med denne type favorisering er at det per dags dato ikke finnes noen juridisk definisjon av hva ideell sektor er, sier Furulund.
- NHO Geneo mener at man skal ha konkurranse på like vilkår. Det har ikke vært tilfelle i Oslo kommune i denne saken. Konkurranse på like vilkår handler om å sikre best mulig kvalitet til mottakere av tjenesten. Uavhengig av denne dommens konklusjon, bør norske politikere i Storting og kommunestyrer være opptatt av hva slags innhold og faglig kvalitet helse- og velferdstjenestene har, ikke hva slags eierform som er registrert i Brønnøysundregistrene. Ideelle og øvrige private utfyller hverandre når de får virke sammen med det offentlige, sier Furulund.