– Uten et velfungerende hjemmemarked, kan vi bare glemme å snakke om eksport

Publisert

Hvert kvartal arrangerer Simonsen Vogt Wiig, Rud Pedersen, Menon Economics og Melanor Oslo Life Science Forum. Denne gangen ble forumet viet til helse som eksportnæring.

Mandag 6. november ble Oslo Life Science Forum for tredje kvartal avholdt på Næringslivets hus på Majorstuen i Oslo. Denne gangen var forumet viet til helsenæring og eksportsatsning. Stortingsmeldingen om helsenæring (Meld. St. 18 (2018-2019) og Veikart for helsenæring er ordrike med en rekke tiltak og virkemidler som skal løfte norsk helsenæring opp, frem og ut. For at dette skal lykkes er det helt nødvendige med samhandling mellom myndigheter, akademia og næringsliv.

Hvorfor ble helsenæringen er pekt for eksportsatsning, hvordan kom vi hit og hva som skjer videre?

I første del av forumet ga Erik W. Jakobsen, partner i Menon Economics, et innblikk i rapporten Helsenæringens verdi 2022 fra Menon Economics – et bilde av hvilke muligheter og potensial norsk helsenæring har. Anders Westlie, senior konsulent i Rud Pedersen, ga oss et innblikk i helsenæring og eksportsatsning fra et myndighetsperspektiv.

Tore Myhre, daglig leder i Eksportsekretariatet og eksportdirektør i NHOs internasjonale avdeling, presenterte statusen til forslag til eksportsatsning til helseindustri fra Sekretariatet for nasjonalt eksportråd.

– Det vi ofte ser er at all kunnskapen, forskningen og innovasjonen som finnes i Norge ikke nødvendigvis manifesterer seg i eksportnæringen, det ender ofte opp med å bli solgt til utlandet. Det blir ikke noe liggende i Norge, sier Myrhe.

Melanor har samarbeidet med Sekretariatet for nasjonalt eksportråd, og koordinert innspill på vegne av medisinsk teknisk og digital helse industrien.

Fra ord til handling

Andre del av forumet var dedikert til panelsamtale med sentrale næringslivsaktører. I panelet satt Anne Worsøe, Head of Investor Relations i Ultramovacvs ASA, Lena Nymo Helli, administrerende direktør i Norway Health Tech, Christian Fredrik Stray, administrerende direktør i MedEasy, Cathy Capdeville, næringspolitisk direktør i Melanor og Johan Anstensrud, partner i Longship og styreleder i Sensio.

Panelet diskuterte hva som kjennetegner en god business case og hva som skal til for å lykkes med eksportsatsningen for norsk helsenæring.

– Uten et velfungerende hjemmemarked, kan vi bare glemme å snakke om eksport. Vi må ha et velfungerende hjemmemarked for å få til eksportsatsningen. Vi må kunne fortelle investorer at vi klarer å selge på hjemmebane, før vi begynner å se utover, sier Cathy Capdeville, næringspolitisk direktør i Melanor.

– For å få et velfungerende hjemmemarked trenger vi en nasjonal strategi for medisinsk teknisk utsyr. Dette for å få en helhetlig tilnærming til fremtidens behov i helsetjenester, både i spesialist- og primærhelsetjenesten, legger Capdeville til.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: